Verschil in het aantal vruchten

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee van de HHK. In Mattheus 13:23 staat dat er verschil is in het aantal vruchten. Wie zijn degene die het meest vrucht dragen? Degene die het Woord het meest begrijpen? Wat is Gods wil hierin? Is daar een belofte over gedaan? Dat we allemaal honderdvoudige vrucht kunnen verwachten?

Antwoord

Het is duidelijk uit de gelijkenis dat alleen waar het zaad valt in de goede aarde, er sprake kan zijn van vruchten dragen. Die het Woord hoort en doet, zoals Jezus zegt in de gelijkenis van de wijze bouwer. Wat zijn die vruchten?  Denk vooral aan de vruchten die genoemd worden in Galaten 5:22. Wie dragen de meeste vruchten? Niet degenen die het woord het meest begrijpen, want als het dat alleen is kan er sprake zijn van verstandsgeloof, maar degene wiens hart de Heere heeft geopend, zodat men acht neemt op het Woord van God. En verder is het Gods wil dat wij heengaan en vrucht dragen. Johannes 15:16.

Wie draagt de meeste vruchten? Ik zou het zo willen zeggen: degenen die voor hun eigen besef de minste vruchten dragen. Want zodra ik van het geloof een optelsommetje maak ben ik verkeerd bezig. Wie tevreden is over zichzelf draagt helemaal geen vruchten. Maar wie dagelijks wandelt met God zoals Henoch, wie sterft aan zichzelf en leeft uit Christus, die draagt veel vruchten. Die wordt ook gewaar dat er gesnoeid wordt aan zijn leven door het mes van het Woord (Lees Johannes 15 er op na). Als het goed is, is het verlangen om veel vruchten te dragen. In de praktijk is dat niet altijd zo, vandaar het onderscheid dat Jezus aanbrengt in vers 23 van Mattheus 13.

Hartelijke groet
Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

gelijkenis