Tampon er niet meer uit

drs. J. de Jongh-van Hoof / 4 reacties

Vraag

ik heb nog nooit een tampon gebruikt omdat ik bang ben dat ik het er niet meer uit krijg. Kan het touwtje van de tampon knappen? Of dat die tampon zo vol met bloed komt te zitten dat het er niet meer uit wil?

Antwoord

Ik heb nog niet meegemaakt dat een tampon er niet uit kan. Ook heb ik nog nooit gehoord van een draadbreuk. Wel heb ik patiënten gehad die bang waren dat er nog een tampon in de schede zou zitten… dat ze deze niet meer konden vinden. Bij deze patiënten was er geen tampon meer in de schede. De patiënte was waarschijnlijk vergeten dat deze al verwijderd was.

Tampons worden overigens in verschillende formaten verkocht. Je zou het eerst kunnen proberen met de kleinste.

José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medischtampon
4 reacties
joelie
Geen zorgen. Als breekt het touwtje, je vist hem er heus wel weer uit hoor. En als hij vol met bloed zit wordt het alleen maar makkelijker.
Maar begin altijd met de mini.
Succes!
Joli
Er staat in de 'gebruiksaanwijzing' ook duidelijke info hierover!
esthervanbuuren
Nou wees maar niet bang.
Bij mijn vriendin is inderdaat een keer het touwtje gebroken.
wat je dan moet doen?
nou heel eenvoudig.

je gaat op je hurken zitten
Hard persen en ziedaar hij komt er vanzelf uit.
en als ik een tampon in heb
en ik moet drukken, merk ik dat ie naar voren komt.

en inderdaat als die goed volgezogen zit dan gaat het nagenoeg vanzelf.

groeten esther.
drj
Als je nog maagd bent en nooit tampons gebruikt hebt is het inderdaad mogelijk dat je de tampon er moeilijk uit krijgt als hij zich heeft volgezogen.
Om problemen te voorkomen koop je gewoon de kleinste maat en houd die onder de kraan zodat hij zich maximaal volzuigt. Pas daarna proberen de tampon in te brengen (eventueel iets erop smeren dat hij wat gladder is, want door dat water is hij een beetje stroef). Je kunt dan proberen of de tampon nog past als hij vol is.
Als hij er zo ingaat, kun je die maat tampon zonder problemen gebruiken.

Veel succes