Kennis met wereldser levensstijl

Ds. A. de Lange / 9 reacties

Vraag

We zien dat een kennis van ons een wat wereldser levensstijl aan het ontwikkelen is; niet alleen is ze slordig in de kerkgang, maar ook draagt ze nu meestal een broek (ook op zondag). We zouden met haar een gesprek willen aangaan over wat haar beweegt. O.a. zouden we willen praten over het dragen van een lange broek door vrouwen. Alleen, en daar gaat onze vraag over, bieden de Bijbelteksten waarop dit is gegrond wel voldoende houvast in een dergelijk gesprek? Gaat het in de bewuste teksten “Het kleed van een man zal niet zijn aan een vrouw...” wel over deze materie? Zo nee, wat kunnen we dan beter aanvoeren? We beseffen wel dat achter het dragen van een lange broek bij haar meer zit, maar hoe bespreken we dat met haar zonder haar te kwetsen?

Antwoord

Het is goed dat u zorg hebt over de u goed bekende persoon die lijkt af te zwakken in het zoeken en dienen van God. Het is zelfs iets waar Hebr. 10:24,25 ons toe oproept: “En laat ons op elkander acht nemen tot opscherping der liefde en der goede werken; en laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.” Hadden wij allen maar meer zorg om elkaar en toonden wij die ook maar meer!

U wilt met de vrouw in kwestie eens praten over wat haar beweegt. En u zou het dan o.a. willen hebben over het dragen van een lange broek door vrouwen. In dat verband zoekt u verdere informatie over de Bijbelteksten waarop dit gegrond is. Die hoef ik hier niet nog een keer te verwoorden. Onder de volgende link vindt u hierover het een en ander dat u kan helpen.
En als u verder wat zoekt onder de termen “broek” of “rok” krijgt u zo’n beetje alles te zien wat er op het Refoweb over geschreven is. En dat is veel.

Ik zou u echter aanraden om het kort te houden in het gesprek over het dragen van een lange broek door een vrouw. Ik zou er zelfs niet mee beginnen. Want hier ligt niet het eigenlijke probleem. Gewoonlijk liggen de problemen van de buitenkant aan de binnenkant. Ik zou u aanraden om het met uw kennis vooral te hebben over wat haar innerlijk beweegt. Het beste zal het wezen als u uw kennis maar hartelijk benadert en zegt: “vind je het goed dat we eens van hart tot hart met elkaar praten? We zijn bang dat je verder van de Heere af komt te staan. Hoe heb je het ermee?” Als u het kunt zou het een zegen zijn als u vanuit persoonlijke overtuiging mag spreken over de noodzaak en de rijkdom van het kennen van Christus. En als u dan een Bijbelgedeelte met haar zou willen lezen, zou u het gedeelte kunnen lezen waaruit ik net al citeerde: Hebr. 10:19–25.

Trouwens de hele Hebreeënbrief is een brief die mensen die zwak staan wil opscherpen en weer terug wil roepen. En het mag ons helpen dat we zien dat in deze brief de aansporing om de Heere te dienen veelvuldig en dringend is. Maar dat ze erdoor wordt gedragen dat in de verschillende hoofdstukken op vele manieren aangetoond wordt: van hoe grote betekenis Christus is, van hoe grote reikwijdte Zijn verzoeningswerk is, en hoezeer wij bevoorrecht zijn, die dit evangelie ontvangen hebben en in deze tijd mogen leven. Dan is het niet de bedoeling dat we afzakken en afzwakken, maar dat we de loopbaan die ons voorgesteld is blijven lopen, ziende op de overste leidsman en voleinder des geloofs Jezus. Ik ben ervan overtuigd dat we in onze kerken meest en voor alles de persoonlijke kennis van Christus nodig hebben.

Verder zie ik graag dat iedereen op een nette en waardige manier gekleed naar de kerk komt en dat de kleding heel de week door zo is dat ze een christen waardig is. Maar ik geloof niet dat we mensen bij de kerk houden door hen zonder dat ze  innerlijk op de Heere betrokken zijn de uiterlijke vormen te laten vasthouden.

Ik ben benieuwd hoe het gesprek zal gaan. Hopelijk komt het ervan. Bid maar voor uw kennis. En bid maar om zegen over het gesprek. En als u met deze kennis gesproken hebt, zijn er nog wel anderen met wie u zou kunnen spreken. Wees maar een evangelist in uw omgeving!

Oldebroek,
Ds. A. de Lange

Tags in dit artikel:

relaties
9 reacties
Hanna
Sput16: daarom vraagt de vragensteller toch ook om raad?
ze zijn betrokken bij hun kennis, en zien aan de buitenkant dat er wat
veranderd is...en dat is voor 'buitenstaanders' het eerste wat je als verandering ziet, ik vind het logisch dat ze zich zorgen maakt!

En als het zo is als jij zegt, dat ze ergens anders kerkt, oke!
daarom wil de vraagsteller ook in gesprek gaan!
Alleen maar goed toch? om zo betrokken te zijn bij je naaste!

Heb ik bewondering voor!

En ZEUREN over een rok?
Mij lijkt dit een normale vraag voor REFOweb!!!
eduard1
Ben het helemaal met Hanna eens dat de vraagsteller nu juist NIET wil zeuren over een rok, maar wil praten over wat de betreffende persoon waar ze zich zorgen over maakt (en gebeurde dat inderdaad maar meer!!) beweegt. Hier worstelt hij of zij juist mee en stelt daarom deze vraag. En daar is deze rubriek juist voor bedoeld. Dus......
Christian
Een sympathieke vraag! De ds. merkt terecht op dat het goed is om elkaar op te scherpen.

Ik denk ook dat sput16 de plank een beetje misslaat: de persoon waar het hier om gaat behoort tot een bepaalde gemeente. Het is daarom niet om het even waar iemand naar de kerk gaat. Je moet je broeders en zusters niet zomaar laten gaan (ook al gaan zij naar een kerk(verband) waar ook de waarheid gebracht wordt).

En vergeet bovendien niet welke symbolische uitraling het dragen van een broek heeft in een kerkelijke omgeving waar dat niet gebruikelijk is. Dat duidt toch op een bepaalde wijze van verwatering/vervreemding, zelfs losgezien van de bijbelse fundering voor het 'broekverbod'.
Con
@ sput 16

Het gaat de vragensteller helemaal niet alleen om de rok. Je moet beter lezen. De persoon in kwestie wordt ook slordiger in de kerkgang. En als ze dan ook steeds meer broeken gaat dragen, kun je daaruit best (voorzichtig) concluderen dat ze wereldser gaat leven.

En een rok dragen doo vrouwen is een goed gebruik. Evenals (middel)lang haar. Daarmee laat je aan de wereld zien: mannen en vrouwen zijn niet gelijk. God heeft ons beiden een plaats, rol, en eigen talenten gegeven.

Waarom is de wereld een broek gaan dragen? Omdat vrouwen kostte wat kost op de man wil lijken. Dat er geen verschil meer MAG zijn tussen man en vrouw. En dat is NIET Bijbels! Wij Christenen dienen ons daar dus verre van te houden.
Hendrik
Wat ik mij altijd afvraag bij de broek/rok discussie is dat men alleen die regel vaak aanhaalt, maar de andere regels in de Thora links laat liggen. Jezus zei dat wanneer je een regel breekt van de wet, je alle regels van de wet gebroken hebt.
En Hij leerde ons ook dat er geen jota van de wet zal vergaan!
En Johannes leert ons dat Liefde de vervulling van de wet is. God is liefde. God gaf zijn Zoon voor ons. Zijn Zoon heeft de wet vervuld. Liefde is dus de vervulling van de wet. God liefhebben boven alles, en je naaste als jezelf

Bovendien zou iedereen eens Romeinen 14 moeten lezen. Dat is gericht aan gelovigen binnen de gemeente van Christus. Hier staat in hoe we met onze broeders en zusters om moeten gaan, die misschien niet zo sterk in het geloof staan als wij. Als we wedergeboren mogen zijn, dan werkt Gods Geest in ons. En dat is een belangrijk iets, want de Geest wijst heen naar Jezus.
Hanna
sput16: zo was mijn reactie echt niet bedoeld!
excuus als het zo overkwam, sorry!
Mieke1888
Toch vraag ik me dan een ding af. Hadden de mannen in de tijd van de bijbel niet ook een jurk aan? En was er dus verschil tussen een mannen en een vrouwen jurk? Is er niet verschil tussen een mannen en een vrouwen broek?

Waarom maken we ons uberhaupt druk over uiterlijkheden, Jezus keek om naar de hoeren en de tollenaars en keek dus totaal niet naar hoe iemand er uit zag, laten wij dat dan alsjeblieft ook niet doen!!

Aan de vragensteller;

Hopelijk heeft de heer Lange u meer duidelijkheid gegeven over hoe te handelen in zulke situaties. Je wilt niemand afvallen, maar je wilt juist ook niet dat iemand afvalt van het geloof. De vraag is dan ook terrecht! Succes in iedergeval want het zal misschien niet makkelijk zijn om de eerste stap te zetten voor een gesprek. Maar voor ons lijkt het dan soms zo moeilijk, maar God gaat met je mee en Hij zal de woorden geven. En soms kan het alleen al fijn zijn als je er gewoon bent voor de ander, wie weet wat er in diegene om gaat en is praten niet eens nodig!
jan33willem
Ik ben het eigenlijk wel met Sput16 eens. Nu ik Refoweb een tijdje gevolgd heb, kom ik ook tot de conclusie dat het weinig toevoegt aan mijn geloof. Ik denk dat mijn probleem is dat maar weinig mensen hier een duidelijk onderscheid weten te maken tussen tradities (waar op zich niets mis mee hoeft te zijn) en wat er nou werkelijk in de Bijbel staat en wat daarmee bedoeld wordt. Er worden hier veel zaken met grote stelligheid beweerd, maar vaak zonder dat men die zelf eens kritisch aan de Bijbel getoetst heeft.
Samanthi
Ik vraag mij af waarom het verschil tussen man en vrouw zo benadrukt wordt bij een vrou het lngen haar bijvoorbeeld, niets mis mee, maar al die mannen scheren hun natuurlijke verschil tussen man en vrouw iedere morgen netjes af.
gr Samanthi