Ik ben een heks

prof. dr. M.J. Paul / 36 reacties

Vraag

Aan ds. Paul. Ik ben een heks, een wicca. Waarom zou ik in uw God willen geloven en wat zou ik daarvoor moeten doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is mooi dat je als wicca de site van Refoweb gevonden hebt om daar je vraag te stellen. Laat ik beginnen met iets over wicca te vertellen, omdat niet alle lezers van deze vraag weten wat dat is.

Er zijn in Nederland veel mensen geïnteresseerd in het nieuwe heidendom of neopaganisme. Een van de vormen daarvan is wicca, ook wel hekserij genoemd. Wicca is een verering van de (als goddelijk beschouwde) natuur. Doordat zowel voor wicca als voor satanisme dezelfde term heks of witch gebruikt wordt, ontstaat er vaak verwarring. De rituelen van wicca zijn niet eeuwenoud, hoewel men dat wel aangeeft, maar dateren uit de 20e eeuw.

Om meer te weten te komen van wicca is het boekje "Het geheim van de godin" van Marloes van der Welle, uitgegeven bij Medema te Vaassen in 2005, erg nuttig.

Marloes vertelt in het boekje (waarin ik een nawoord heb geschreven) dat zij in aanraking kwam met een heksenkring (coven) in Amsterdam, waar rituelen uitgevoerd werden, bij voorkeur met volle maan, om energie op te wekken. Het sprak haar vooral aan dat wicca zoveel vrijheid belooft. Er geldt eigenlijk maar één hoofdregel: doe wat je wilt, maar schaad niemand. Tevens is  er "de wet van drie": "Houdt de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer het goed, dat wat je zaait, je ook oogsten moet."

Toen Marloes 21 jaar was en zich ruim twee jaar had verdiept in wicca, besloot ze om een 'verbond' te sluiten met de godin en dat te bezegelen met haar eigen bloed. Na verloop van tijd ging ze een keer naar een kerk, waar met haar gebeden werd. In de nacht die volgde op haar kerkbezoek gebeurde er iets waardoor de realiteit van de wicca-religie in alle hevigheid tot haar doordrong. Middenin de nacht werd ze wakker. "Zomaar ineens begon het bloed in mijn lichaam woest te kolken als lava. Een diepe onderaardse stem kwam uit mijn binnenste en gromde angstaanjagend. Wat was dit?! Dit was ík niet, die was... de duivel? Ja! Als heks had ik nooit geloofd in het bestaan van demonen en de duivel had ik afgedaan als een simplistisch middeleeuws gedachtegoed. Maar nu wist ik het beter!"

Een geestelijke strijd volgde, waar zij door gebed en bijbellezen overwon. "En ineens besefte ik wat er aan de hand was. Die godin kwam het bloed opeisen dat ik in het verbond aan haar had beloofd. Daarna ben ik pas gaan inzien wat er eigenlijk mis is met wicca. Deze religie lijkt heel mooi en wordt ook heel mooi en onschuldig gebracht. Maar je bent ondertussen wel met verkeerde geesten bezig."

Volgens wicca is de geestelijke wereld neutraal. Als je dit geloof aanhangt, zul je nooit onderkennen dat er kwade geesten zijn. Satan doet zich in wicca voor als een engel des lichts, maar hij blijft satan. De witte magie van wicca is daardoor net zo zwart als zwarte magie van voodoo of satanisme. Ook is er geen ethiek, dan alleen "doe wat je wilt mits je niemand schaadt." Anders dan het christendom baseert het nieuwe heidendom zich op een krachtenleer in plaats van een verantwoordelijkheidsleer. Het hele concept van persoonlijke schuld is bij deze stromingen verdwenen. Het gaat hen niet zozeer om goed en kwaad, maar om kracht en tegenkracht.

Laat ik nog een tweede voorbeeld geven. Het betreft een studente van de CHE in Ede die ik goed ken. In het januarinummer 2012 van "De Hervormde Vrouw" schreef zij het volgende: "Ik ben niet christelijk opgevoed en heb in mijn jeugd misbruik meegemaakt. Dit had tot gevolg dat mijn zelfbeeld, zelfwaarde en zelfvertrouwen compleet verwoest werden. Er was een groot zwart gat in mijn hart en ik zocht naar troost en opvulling. Ik ben in de magie gedoken en kwam bij de wicca terecht, een natuurreligie die de natuur, elementen en kosmische krachten in de vorm van een godin aanbidt. Ik begon rituelen te doen, had een altaar en zwoer met een eed mijn trouw aan de godin. Zo werd ik een wicca, een heks. Mijn magie, genezingen en bezweringen lukten en daardoor kreeg ik meer zelfvertrouwen, voor een korte periode. Daarna ging het bergafwaarts. Ik begon stemmen te horen die bevestigden dat ik waardeloos was en dat niemand van me hield. Ik moest er maar een eind aan maken. Voor de buitenwereld leek er niets aan de hand, maar van binnen was het anders.

Via een bijzondere weg kwam ik terecht bij de jeugdvereniging van een kerk in een naburig dorp. Daar maakte ik echte vrienden; zij namen me overal mee naartoe, naar kerk, sing-in en bijbelstudies. Toen begon ik langzaam maar zeker te beseffen dat er een God was die van me houdt, dat Hij me wil troosten, dat ik uniek voor Hem ben en een parel in Zijn hand. Zijn liefde blijkt in het offer van Jezus aan het kruis. Op grond hiervan heb ik mijn hart aan Hem gegeven en alle magische spullen weggedaan. Ook heb ik een bevrijdingsgebed gebeden om alle oude beloften te verbreken. Toen ik dat deed, werd ik overvallen door een hevige angst, lampen begonnen te knipperen en ik voelde me lichamelijk doodziek. Niet wetend wat te doen bleef ik bidden: Jezus, U bent koning over mijn leven, U bent de sterkste; ik mag nu aan U toebehoren! Alles werd rustig en ik ben in slaap gevallen. Toen ik de volgende ochtend wakker werd, heb ik me nog nooit zo goed gevoeld! Jezus leefde in mij, en Zijn naam is sterker en machtiger dan welke naam in hemel en aarde dan ook! Nu wil ik deze Jezus in mijn studie en beroep in het onderwijs dienen, en ook doorgeven aan jongeren wie Hij is."

Tot zover dit verslag. Als je echt behoefte hebt aan contact met haar op te nemen, kun je mij mailen en zal ik de mail naar haar doorsturen.

Hiermee is hopelijk het eerste deel van de vraag beantwoord. Naar mijn diepe overtuiging is God onze Schepper en is Hij het waard om gediend te worden. Wij kunnen Hem leren kennen in de Bijbel. Daar staat hoe wij bij Hem kunnen komen en ook hoe wij kunnen gaan geloven in Zijn Zoon Jezus Christus. Daar valt veel over te zeggen, maar omdat je eerst wil weten "waarom" wijs ik je op twee voormalige wicca’s die het vanuit hun eigen ervaring uit kunnen leggen.

Prof. dr. M. J. Paul

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Eindredacteur Studiebijbel OT
    -Senior docent Oude Testament (CHE)
    -Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
    -Directeur-bestuurder THGB

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

wicca
36 reacties
irmo
Een heel verhaal.....maar geen antwoord op mijn vraag. Bovendien staan er een aantal beroerde fouten in....Jammer, ik zoek wel weer verder....
plderoos
Laat ik een poging doen dan. Dat je een heks bent doet in het geheel niet terzake. Het maakt he-le-maal niets uit wie je bent om in God te kunnen geloven. Dus dat kun je alvast vergeten.

Waarom je in God wilt geloven? Als je een heks bent ben je er minimaal van overtuigd dat er meer is tussen hemel en aarde dan dat we zien. Nou, dat is God. En je wilt in Hem geloven omdat je dan uitzicht hebt, en niet zo'n beetje ook! Ik geloof in God en ik heb een heel relaxt leven omdat ik weet dat als ik "dood ga" dat het dan helemaal goed met mij komt. Ik weet niet precies wat me dan allemaal gaat overkomen maar wel dat ik het dan helemaal geweldig ga hebben! En daar zou ik jou graag ook ontmoeten!

Wat je daarvoor moet doen? Er is Iemand geweest, een tijdje geleden al, Die heeft alles wat wij lopen te verklo... wat wij aan ellende uithalen al een keertje helemaal rechtgezet. Voor mij! en voor jou! Met Hem gebeurde iets redelijk ongelofelijks: nadat Hij doodgemarteld was is Hij weer wakker geworden. Dat klinkt misschien vreemd maar je mag mijn mail adres opvragen bij de redactie, dan kan ik je daar veel meer over vertellen! Zijn naam is in ieder geval Jezus. Om te geloven "moet" je slechts één ding. Erken wat ik zojuist over Jezus zei: Jezus is, voor jou, wakker geworden toen Hij dood was. Moeilijker is het niet.

Er zijn weinig mensen die dat geloven maar moeilijker is het echt niet. Geloven is trouwens niet iets zweverigs ofzo. Geloven is precies hetzelfde als vertrouwen. Vertrouw er dus op dat Jezus een keer is doodgegaan en voor JOU weer levend geworden, en wij gaan elkaar zeker een keertje ontmoeten! Ik hoop daarop!
dkw
@irmo,
Als er fouten instaan, neem dan contact op met de Paul, mail de redactie om het mail adres en ga rechtstreeks met hem mailen, toon de fouten aan en ik ben overtuigd dat hij je de enige ware weg kan aanwijzen.
Er is in maar 1 persoon volkomen innerlijke rust te verkrijgen, namelijk Jezus, rust, vreugde, alles wat je maar wil.
zeeland
Ik vind het wel een mooi antwoord.
Jij blijkbaar niet.

In God alleen kun je rust vinden. Ware rust, eeuwige rust! Je zult de duivel die je nu dient, moeten inruilen voor God. Bekeer jezelf en vraag of de Heilige Geest in je wilt werken.
God alleen kan je redden. Waarschijnlijk voel je, je toch niet lekker bij hekserij, want waarom stel je de vraag?! Misschien werkt de Heilige Geest al een heilige onrust in je! Ik hoop het. Zelf zal je nooit van de hekserij afkomen, maar met hulp van de Almachtige God en de Kracht van de Heilige Geest en door het bloed van Jezus Christus kun je er vanaf komen en zal je uiteindelijk overwinnen en ware rust vinden voor nu en voor eeuwig!!
Zoals je ook in het antwoord van de dominee ziet staan, zal de duivel je nooit zo maar laten gaan.
Houdt daar rekening mee, maar onthoudt ten alle tijden dat God de duivel heeft overwonnen en zal overwinnen en jou kan bevrijden van je zonden!!!!

Van harte toegewenst!!
irmo
@plderoos: Ik tik er ff tussendoor ,hoop dat het leesbaar is...Ik waardeer je poging, maar heb toch wel wat commentaar ;)

Waarom je in God wilt geloven? Als je een heks bent ben je er minimaal van overtuigd dat er meer is tussen hemel en aarde dan dat we zien. Nou, dat is God.

Beetje simpel, niet? Beetje te sinpel. En welke God dan wel?Er is wel meer tussen hemel en aarde dan alleen 'God'.

En je wilt in Hem geloven omdat je dan uitzicht hebt, en niet zo'n beetje ook! Ik geloof in God en ik heb een heel relaxt leven omdat ik weet dat als ik "dood ga" dat het dan helemaal goed met mij komt. Ik weet niet precies wat me dan allemaal gaat overkomen maar wel dat ik het dan helemaal geweldig ga hebben! En daar zou ik jou graag ook ontmoeten!

Uitzicht op wat? de "hemel'? of iets anders? en met mij gaat het ook goed,dank je.

Wat je daarvoor moet doen? Er is Iemand geweest, een tijdje geleden al, Die heeft alles wat wij lopen te verklo... wat wij aan ellende uithalen al een keertje helemaal rechtgezet. Voor mij! en voor jou! Met Hem gebeurde iets redelijk ongelofelijks: nadat Hij doodgemarteld was is Hij weer wakker geworden. Dat klinkt misschien vreemd maar je mag mijn mail adres opvragen bij de redactie, dan kan ik je daar veel meer over vertellen! Zijn naam is in ieder geval Jezus. Om te geloven "moet" je slechts één ding. Erken wat ik zojuist over Jezus zei: Jezus is, voor jou, wakker geworden toen Hij dood was. Moeilijker is het niet.

Ik moet helemaal niks. En ik heb de bijbel gelezen, maar ik heb Jezus daar niet gevonden.En God ook niet. Juist daar niet.

Er zijn weinig mensen die dat geloven maar moeilijker is het echt niet. Geloven is trouwens niet iets zweverigs ofzo. Geloven is precies hetzelfde als vertrouwen. Vertrouw er dus op dat Jezus een keer is doodgegaan en voor JOU weer levend geworden, en wij gaan elkaar zeker een keertje ontmoeten! Ik hoop daarop!

Ik vertrouw niks zonder het zelf te onderzoeken.Bewijs het maar;)
irmo
@dkw Hoe kan ik de redactie mailen? via het vragenformulier?

@zeeland Heerlijk zo'n veroordeling(want dat is het!!) 1 van de redenen dat ik geen christen ben, ik zou zo maar eens tegen iemand anders moeten aankijken, yuck...
altijdwat
beste vraagsteller... je zoekt 'iets'. Je onrust vanbinnen is nog steeds niet gestild, ondanks je zoektocht in religies. Dat is wat bij me opkomt als ik je vraag lees.
Je wilde graag antwoorden, maar bovenstaande antwoorden zijn niet wat je wilde horen.
Vraag het God zelf. Vraag Hem of je mag weten of Hij bestaat. Iedereen kan het je voorzeggen, maar als je het niet persoonlijk in je hart ervaar...wat heb je er dan aan??
Ik hoop dat Hij je geen rust zal geven voor je Hem gevonden hebt.
De duivel zal er alles aan doen om te voorkomen dat je echt ga bidden. Maar ik zou je willen adviseren, doe het. Vouw je handen, sluit je ogen en vraag God of je mag weten of Hij je Schepper is en of Hij God is.
Want alleen bij Hem is ware rust, vrede en liefde te vinden. En eeuwig behoud van je ziel.
Maar ik geloof ook dat de satan je niet los zal willen laten.. de strijd die je zal ervaren om tot God te bidden zal moeilijk zijn. Maar God is Almachtig.
zeeland
@irmo: idd een veroordeling (niet zo bedoeld overigens, want ik ben zelf geen haar beter dan jij).
Goed dat je het zegt. Die veroordeling ligt er al. Niet ik veroordeel je, maar God heeft recht op jou!
Hij heeft recht op het leven van iedereen. Ik geloof dat dit de waarheid is. Jij gelooft het waarschijnlijk niet. Toch ben je, je wel aan het verdiepen in het christelijk geloof. Waarom? Biedt de hekserij niet genoeg?

Ik wil je niet veroordelen. Toch moet ik je waarschuwen. Als ik geloof dat jij je op een pad bevind dat rechtstreeks naar de afgrond gaat, moet ik je dan laten gaan of moet je ik je waarschuwen om te keren?
Misschien zul je zeggen: 'waar bemoeit hij zich mee', 'dat bepaal ik zelf wel', tja misschien heeft hij gelijk, maar ik ga toch door', 'tja misschien heeft hij gelijk en ga ik de bijbel is onderzoeken of het klopt wat hij zegt' of 'hij heeft gelijk, ik moet me snel van dit pad af, voordat ik omkom'.....

Je stelt een vraag via deze site. Logisch dat je reacties krijgt vanuit christelijk oogpunt, alhoewel er ook seculiere mensen reageren op deze site.
Ik hoop dat je het kunt waarderen. Ik geloof dat jij je op een verkeerde weg bevindt, die uiteindelijk uitkomt in de hel. Vanuit mijn oogpunt gezien, wil ik je met liefde wijzen op de Weg (het geloof in Jezus Christus). Hij kan je redden. Ik wil je daarmee niet veroordelen. Je bent vrij om te doen wat je wilt. Of je blijft heks of je verlaat de hekserij en probeer God te dienen. Het is geheel en al jou keuze. We leven in een vrij land waar je mag doen en laten wat je wilt.
Alleen als God in jou leven werkt, kun je tegenspartelen wat je wilt, maar verlies je het van God en wordt Hij ook jou God en daar zul je nooit spijt van krijgen!!
dkw
@irmo,
Inderdaad, stuur een vraag in met de mededeling dat jij de vragensteller bent van deze vraag en vraag daarin het email adres van ds Paul.
De commentaren op jouw vraag zijn allemaal goed bedoeld en komen af van verschillende mensen met elke een eigen visie, zo heb ik ook een eigen visie op jouw en je vraag.
Je geloofd het of niet, maar ik ben betrokken op jouw en ik wil het allerbeste voor jouw.
Misschien heb je te maken met veel veroordelende mensen (daar bedoel ik niet Zeeland mee want daar heb ik meer over gelezen en ben overtuigd dat die het beste met iedereen voorheeft) maar andere mensen die jou met de vinger nawijzen en schande spreken over alles.

De bijbel staat vol met voorbeelden, Rachab de hoer, Maria Magdalena, de Samaritaanse vrouw, Mattheus de Tollenaar, Zacheus, Manasse, nog veel meer voorbeelden.
Veel mensen willen zich niet verlagen tot zo'n niveau, echte Christenen wel, die kunnen zeggen dat ze ook zo zijn, dat ze van zichzelf uit niets goeds doen maar dat er alleen rust is in Christus.
De mensen die jou veroordelen moet je niet naar luisteren, we horen allemaal naast jou te staan en met jou mee te denken.
Ëén ding kan ik je wel zeggen, ik heb veel dingen gezocht om rust te vinden in mijn ziel, maar er is maar één echte rust, en dat is in Jezus Christus, daarin ben je echt gelukkig, en ik kan dat niet zo goed uitleggen, maar ds Paujl wel, vandaar mijn vraag om verder contact met hem op te nemen.
irmo
@irmo,
Inderdaad, stuur een vraag in met de mededeling dat jij de vragensteller bent van deze vraag en vraag daarin het email adres van ds Paul.

oke, ga ik eens doen! dankjewel.

De commentaren op jouw vraag zijn allemaal goed bedoeld en komen af van verschillende mensen met elke een eigen visie, zo heb ik ook een eigen visie op jouw en je vraag.
Je geloofd het of niet, maar ik ben betrokken op jouw en ik wil het allerbeste voor jouw.
Misschien heb je te maken met veel veroordelende mensen (daar bedoel ik niet Zeeland mee want daar heb ik meer over gelezen en ben overtuigd dat die het beste met iedereen voorheeft) maar andere mensen die jou met de vinger nawijzen en schande spreken over alles.

Ik vond en vind het nog steeds een veroordeling,zonder grondslag. En als ik het antwoord niet wil horen, had ik de vraag niet moeten stellen, wel? Dat het een christelijke reactie was is niet erg, dat had ik kunnen verw8ten;)Ik vind wel dat alle antwoorden( ook dat van de ds.) een beetje blijven hangen in vooroordelen. Dat is jammer, want hij is de expert(schijnbaar) dus had ik meer verwacht.

En excuseer: vingerwijzen? Ik ben 2 keer bijna voor de trein geduwd door een orthodoxeling omdat hij me niet kon begrijpen en gedogen!!!!

De bijbel staat vol met voorbeelden, Rachab de hoer, Maria Magdalena, de Samaritaanse vrouw, Mattheus de Tollenaar, Zacheus, Manasse, nog veel meer voorbeelden.
Veel mensen willen zich niet verlagen tot zo'n niveau, echte Christenen wel, die kunnen zeggen dat ze ook zo zijn, dat ze van zichzelf uit niets goeds doen maar dat er alleen rust is in Christus.

Nou, dan ben ik in een biblebeltgemeente van 20.000 inwoners nog nooit een christen tegengekomen....Beetje triest wel.

De mensen die jou veroordelen moet je niet naar luisteren, we horen allemaal naast jou te staan en met jou mee te denken.
Ëén ding kan ik je wel zeggen, ik heb veel dingen gezocht om rust te vinden in mijn ziel, maar er is maar één echte rust, en dat is in Jezus Christus, daarin ben je echt gelukkig, en ik kan dat niet zo goed uitleggen, maar ds Paujl wel, vandaar mijn vraag om verder contact met hem op te nemen.
rian2
Lieve vraagsteller,
Jij en ik we zijn hetzelfde, of je nu een wicca ben of een net kerkmens,of wat dan ook we zijn zondaren.
We hebben Hem nodig, jij en ik.
Jezus Christus kan en wil jou redden, Hij heeft dit bij mij gedaan.
Ik snap dat je geen vertrouwen hebt in de Bijbel....heb ik ook nooit gehad.
Tot God zelf kwam en Hij zijn liefde liet zien voor mij, d.m.v. de Bijbel en de kerkdiensten.
Toen kon ik niets anders meer dan geloven in onze lieve Heere Jezus, Hij had al mijn zonden vergeven.
Ik weet geen gelukkiger leven dan achter Hem aan, niet dat alles over rozen gaat, en dat alles voorspoedig gaat.
Hij geeft geluk,vreugde,liefde,rust,blijdschap hier op de wereld bij momenten en straks in de hemel voor altijd.
Ons wacht een betere toekomst straks in de Hemel, voor altijd de Heere liefhebben, en Hem grootmaken, daar zullen geen zonden meer zijn, geen pijn,geen moeite.

Zoek hulp, mail refoweb, ken je mensen in je omgeving die christen zijn?
Praat met ze!!
Ik zal voor je bidden, ik kan jou niet overtuigen, dat gaat mij niet lukken.
De Heere kan en wil het, Hij wil dat niemand verloren gaat.
Hij wil ook jou Zijn liefde geven, wie je dan bent.
Hij zegt het, kom bij Mij.
Ik zal je vertroosten, en voor jou Zijn....Ik zal je dragen.
rian2
Irmo, dat is jammer dat je vanuit je omgeving oordelen krijgt en dat je dat hier ook ervaart.
Irmo..vertrouw niet op mensen, mensen doen een hoop verkeerde dingen.
Ook christenen zijn mensen met zonden, ze zouden zich anders moeten gedragen.
We worden in de Bijbel opgeroepen om ons niet te verheffen boven de ander, om niets van onszelf te verwachten maar alles van de Heere.
Zo hebben wij ook elke dag niets anders te doen dan met lege handen bij de Heere te komen.
Heere ik ben een verkeerd mens, ik doe nog zo veel verkeerd vanuit mezelf...
Gerard
Beste irmo

Of je in God geloofd of niet maakt zoveel uit. De God van de Bijbel is de Schepper van alles, ook van jou. Hij heeft jou gemaakt. Vanuit die positie ben je verplicht Hem te verheerlijken en te danken.

Zoals Paulus zegt in 1 Rom 18-21
"Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken, omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard. Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn. Want zij hebben, hoewel zij God kennen, Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar zij zijn verdwaasd in hun overwegingen en hun onverstandig hart is verduisterd."

Misschien zegt dat je niets maar dat maakt niet zoveel uit. Dat maakt net zo weinig uit als je van het dak af springt en niet in de zwaartekracht gelooft. De gevolgen blijven gelijk.

Het probleem is dat je vijand van God bent net zoals ik was. Als je eerlijk bent tegenover jezelf zul je dat moeten erkennen. Dit is het gevolg van de zondeval, een werkelijk gebeurd feit (geen allegorie) dat beschreven staat in Genesis 3. Daardoor zijn we op weg naar een eeuwige verwijdering van onze Schepper. Maar God heeft ons één weg gegeven om ons met Hem te verzoenen. Eén maar, er zijn geen andere mogelijkheden, het is deze weg of niets. En die ene weg is dat Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus jouw wil verzoenen. Dit aanbod kun je aannemen in geloof of afwijzen. Het gevolg is dat je óf verzoend bent met God óf onverzoent blijft. Als je je laat verzoenen wordt je een kind van God en heb je het eeuwige leven zoals dat staat beschreven in openbaringen 21 en 22. Laat je je niet verzoenen dan blijf je in het oordeel. Het is of het één of het ander. En dit aanbod is van beperkte duur, tot je stervensdag, en dat wacht het oordeel.

Zoals staat in Openbaringen 21:7-8
"Wie overwint, zal alles beërven, en Ik zal voor hem een God zijn en hij zal voor Mij een zoon zijn. Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood."

Overleg dus serieus wat je wilt want de gevolgen voor jezelf zijn gigantisch en voor eeuwig. Wat mensen zeggen doet er niet zoveel toe. Iedereen zegt en doet dingen maar uiteindelijk moeten die niet bepalend zijn, noch in het er in meegaan, noch in het je er tegen afzetten. Het gaat niet om andere mensen. Het gaat om de verhouding tussen jou en je Schepper. Als je enige mate liefde voor waarheid hebt en nog geloven kan dat er absolute waarheid bestaat, ga daar dan naar op zoek. Dan zul je, als God het je geeft, zelf vinden of dat wat ik hier boven heb gezegd betrouwbaar is of niet.

Sterkte.
drj
Ieder mens is hier op aarde om geestelijk te groeien. Sommige mensen groeien snel. Andere hebben een langzamer tempo.
Alles wat op onze weg komt heeft een reden. Ook als we dingen beleven waar we niet meteen het nut van zien. Het is aan ons de lessen te leren uit de gebeurtenissen in ons leven, anders moeten ze op een andere manier terug komen.

Je weet dat je niet voor niets juist hier een vraag gesteld hebt. Niet gebeurt zonder reden. Door na te denken over jouw vraag kunnen wij leren.
Als je je geest opent voor de antwoorden zul ook jij erachter komen wat het is, dat je hier leren moet.
irmo
@zeeland; daar kan ik weinig mee,helaas

@rian2; wat ben ik, psychiatrisch patient? iets meer respect mag wel hoor!

@gerard; liever 1000 jaar in de hel, dan 1 dag in de hemel met jou....en met je antwoord kan ik nix.

@drj; kun je dat eens uitleggen aub? KLinkt als chinees, mij niet begrijp ;)

Ik heb het adres van ds. Paul inmiddels, zal er eens een mailtje uitgooien. al weet ik niet of dat een goed idee is, de laatste keer dat ik in een discussie verzeild raakte met een predikant, had ik hem binnen een kwartier aan het janken...;)
Gerard
Beste Irmo, die gevoelens zijn niet wederzijds :-)
Ik moest wel lachen om je reactie. Met je overmoedige praatjes ben je hier aan het verkeerde adres. Ik vermoed dat ds Paul daar ook niet zwaar van onder de indruk zal zijn. Maar ik hoop toch voor je dat er een tijd komt dat je deze dingen wel serieus voor jezelf neemt. Ik wens je het beste toe.
Dorah
@ Irmo: Zou je willen uitleggen wat je doel precies is met de vraag die je hebt gesteld? Daar ben ik erg benieuwd naar.
karlo
@irmo....je zegt ,dat je een ds. binnen een kwartier aan het janken had. En je antwoord aan @gerard: liever 1000 jaar in de hel dan 1 dag in de hemel met jou. En dan heb jij het over iets meer respect?! @gerard kan er nog om lachen, maar ik niet. Kom op zeg, idd. wat is je doel hiermee, je reageert katterig op alle reacties.
Cloudsadmirer
Ik bewonder de reageerders boven mij die zo liefdevol blijven in hun reacties! Wat een geduld en liefde bezitten jullie!
rian2
Irmo, in vind het vervelend dat mijn reactie zo bij jou overkomt.
Je bent geen psygiatrisch patient en zo wil ik je ook niet behandelen.

Ik hoop dat je een mooi mailtje krijgt van de dominee.
Ik bid of de Heere jou Zijn liefde wil laten zien..of Hij tot jou komt.
Dan mag je Hem volgen...

Ik hoop jou straks in de Hemel tegen te komen, ook al ken ik je niet.
Daar is het vrede en altijd blijdschap.
Daar tegenover staat de hel,daar is geen God, daar is het branden, daar is het altijd pijn...!!

De Heere is het zo waard, om ook door jou gediend en geprezen te worden, Hij is zo Heerlijk!
Zo vol van liefde,van geduld, van hulp,kracht en vrede en Hij heeft alle macht.
Hij wil jou Zijn liefde geven,zo graag.