Tandplak

drs. G.H. Hoek | Geen reacties | 07-07-2009| 16:07

Vraag

Als ik ‘s morgens mijn tanden heb gepoetst, krijg ik na ongeveer anderhalf tot twee uur last van een kleverig wit laagje op (vooral) mijn voortanden. Wat is dit en hoe komt dit? Ik poets met tandpasta anti-tandplak en whitener. Zit hier een bepaalde stof in waardoor dit komt?
 


Antwoord

Het “kleverige witte laagje”op de tanden is tandplak. Tandplak bestaat voornamelijk uit bacteriën. In de mond kunnen wel 300 soorten bacteriën voorkomen. De meeste zijn niet schadelijk. Pas in 24 uur oude plak komen schadelijke bacteriesoorten voor die gaatjes en tandvleesontsteking veroorzaken.

Ondanks de claims van tandpastafabrikanten zit er in tandpasta niet veel nuttigs. Zie het als een onmisbaar voedingssupplement maar niét als medicament. De fluoride is belangrijk en het schuurmiddel. De tandpastasoort is niet van belang. Ik denk dat het witte laagje zo snel terug groeit omdat het jou niet lukt deze volledig te verwijderen. Bacteriën delen snel en groeien exponentieel (dus in een tempo van 2, 4, 8, 16, 32…). Wanneer je op een hoog aantal begint zit de plak er zo weer.

Ga eens poetsen met een vloeibare plaque-verklikker (plaque discosing agent). Ik geef in mijn praktijk altijd die van Lactona mee.

Je zult zien dat wanneer de tanden goed schoon zijn ze veel en veel langer schoon blijven. Je zult zelf moeten borstelen en kunt dit helaas niet afkopen met een of andere “magische” pasta. 

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts
 

Lees meer artikelen over:

medischtandarts

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. G.H. Hoek

  • Geboortedatum:
    22-07-1978
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Otterlo
  • Status:
    Inactief
39 artikelen
drs. G.H. Hoek

Bijzonderheden:
www.tandheelkundehoek.nl

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ga elkaar niet uitkleden

Ik weet dat jullie geen specifieke grens aangeven als het gaat om seksualiteit in relaties. Ik begrijp dit ook en ik begrijp ook het gezegde “niet kijken hoe ver je kunt gaan, maar hoe ver je vandaan ...
Geen reacties
07-07-2020

Geïntrigreerd door het geloof

Als niet-christen ben ik toch telkens geïntrigreerd door het geloof. Ik lees met grote regelmaat op Refoweb en vraag me steeds hetzelfde af: Wat doet de Heere dan voor ons? Ik kan begrijpen dat het ge...
3 reacties
07-07-2010

Collega vloekt regelmatig

Ik werk nauw samen met een collega die regelmatig vloekt. Ik heb een aantal keren uitgelegd waarom ik dat niet fijn vind. Zij vindt echter dat ik haar taalgebruik gewoon moet accepteren zoals het is o...
1 reactie
07-07-2016
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag