Tandplak

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Als ik ‘s morgens mijn tanden heb gepoetst, krijg ik na ongeveer anderhalf tot twee uur last van een kleverig wit laagje op (vooral) mijn voortanden. Wat is dit en hoe komt dit? Ik poets met tandpasta anti-tandplak en whitener. Zit hier een bepaalde stof in waardoor dit komt?

Antwoord

Het “kleverige witte laagje”op de tanden is tandplak. Tandplak bestaat voornamelijk uit bacteriën. In de mond kunnen wel 300 soorten bacteriën voorkomen. De meeste zijn niet schadelijk. Pas in 24 uur oude plak komen schadelijke bacteriesoorten voor die gaatjes en tandvleesontsteking veroorzaken.

Ondanks de claims van tandpastafabrikanten zit er in tandpasta niet veel nuttigs. Zie het als een onmisbaar voedingssupplement maar niét als medicament. De fluoride is belangrijk en het schuurmiddel. De tandpastasoort is niet van belang. Ik denk dat het witte laagje zo snel terug groeit omdat het jou niet lukt deze volledig te verwijderen. Bacteriën delen snel en groeien exponentieel (dus in een tempo van 2, 4, 8, 16, 32…). Wanneer je op een hoog aantal begint zit de plak er zo weer.

Ga eens poetsen met een vloeibare plaque-verklikker (plaque discosing agent). Ik geef in mijn praktijk altijd die van Lactona mee.

Je zult zien dat wanneer de tanden goed schoon zijn ze veel en veel langer schoon blijven. Je zult zelf moeten borstelen en kunt dit helaas niet afkopen met een of andere “magische” pasta.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

Tags in dit artikel:

medischtandarts