Fantaseren over gemeenschap

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Ik heb altijd geleerd dat er geen verschil is in zonden van gedachten, woorden en werken. Echter, hoe moet ik dit zien met betrekking tot het zevende gebod? In de vragenrubriek las ik bijvoorbeeld dat stelletjes in de verkeringstijd gerust mochten fantaseren over hoe gemeenschap met elkaar zou zijn (in mijn eigen woorden uitgedrukt: het in gedachten al doen, want ze worden er opgewonden van). Dat was goed en normaal, maar wanneer ze het echt zouden doen, zou het natuurlijk wel zonde zijn. Is er dan toch een verschil tussen zondigen in gedachten, woorden en werken?

Antwoord

Ik ben geneigd te zeggen dat de eerdere beantwoording in de vragenrubriek wat verduidelijking behoeft. Hoewel de grens misschien dun lijkt zou ik zeggen dat een stelletje in verkeringstijd wel mag verlangen naar het getrouwd zijn en de geslachtsgemeenschap met elkaar. Erover fantaseren en in gedachten doen lijkt mij zondig, aangezien inderdaad gedachte en daad voor God gelijk zijn. Dus ik zou geen verschil aanbrengen in gedachten, woorden en daden, ook niet op dit punt. Het verlangen naar de tijd om getrouwd te mogen zijn kan toch anders zijn. Daar blijft het ‘wachten tot…’ in bewaard, ook in gedachten. Dat daar genade voor nodig is, is hoop ik duidelijk.

Ds. D. Breure

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk