Niet christelijk opgevoed en nu naar Gereformeerde Gemeenten

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar oud, ik zit met vragen waar ik geen antwoord op heb. Ik ben Rooms Katholiek gedoopt, ben echter nooit naar zo'n kerk geweest of ermee opgevoed. Ik ging naar pinkstergemeenten en hervormde gemeenten. Ik ben min of meer opgevoed in de christelijke leer, maar zowat  alle zonden mogen bij mij thuis zonder pardon worden uitgeleefd. Mijn ouders doen niet veel met het geloof. Vanaf ongeveer mijn vijftiende jaar ga ik naar de Gereformeerde Gemeenten.

Toch blijf ik met vragen zitten. Moet ik me nu laten omdopen? Ik zit sinds kort op catechisatie; mag ik dan ook belijdeniscatechisatie doen? Mogen gereformeerde jongens wel een relatie met mij aangaan vanwege mijn achtergrond?

Antwoord

Het is zeker Gods leiding dat je in een reformatorische kerk bent gekomen om daar mee te doen en te luisteren. Overgedoopt hoef je niet te worden, want de RK-doop is ook in onze kerken geldig. Wel zou het heel mooi zijn als je naar de belijdeniscatechisatie kunt gaan en belijdenis kunt doen. Bepreek dat maar eens met je catecheet. Het beste kun je nog een paar jaar naar de 'gewone' catechisatie gaan.

En wat betreft een relatie met refo-jongeren; als jij echt bij de kerk wil gaan horen zou ik niet weten wat er op tegen is. Daar kun je juist veel steun aan hebben. Vraag maar aan de Heere of je iemand ontmoeten mag, die liefde voor je opvat en je verder kan helpen om in een bijbelse levensstijl te leven. Want thuis zal het best moeilijk zijn omdat ze daar niet naar de Bijbel leven. Ik wil je graag bemoedigen om door te gaan met bijbellezen en luisteren naar de prediking.

Ds. C. G. Vreugdenhil