Dieren en onze zonden

Ds. M.W. Muilwijk / 7 reacties

Vraag

Hoe kan het dat dieren elkaar soms bewust pijn doen (terwijl ze niet zondig zijn, want ze hebben geen ziel)? Is dat hun instinct? En, hoe was het dan in het paradijs? Daar leefden dieren toch in vrede met elkaar?

Antwoord

Beste vragensteller/ster,

Het antwoord op je vraag is even eenvoudig als pijnlijk voor ons mensen. Dat dieren, die inderdaad niet zondig zijn, elkaar pijn doen, komt door onze zonden. Zoals je zelf zegt, was alles in het paradijs volmaakt. We vermoeden daarom ook dat alle dieren in het paradijs geleefd hebben van planten. Maar door de eerste zonde van Adam is alles gebroken geraakt: de dood en het dodende instinct van mens en dier is wakker geworden. God moest twee dieren doden om voor Adam en Eva kleren te maken. Dieren moeten andere dieren doden om vlees te kunnen eten en zo in leven te blijven. Door onze zonden is het instinct van sommige dieren moordend geworden.

Overigens geeft God pas na de zondvloed aan de mensen toestemming om ook vlees te eten. Kortom, door de zonde is het volmaakte van de schepping verward en verstrikt in een ketting van eten en gegeten worden. Sommige dieren hebben een moordend instinct gekregen. Daarom zegt Paulus ook in Rom. 8:22a “want wij weten dat het ganse schepsel tezamen zucht…” Maar God zal ook het instinct van de moordende dieren herstellen: lees daarvoor Jes. 11:6 en 65:25.

Een kort antwoord op je vraag: hopelijk een duidelijk antwoord.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

dierenzondeval
7 reacties
ostrogoot
Overigens geeft God pas na de zondvloed aan de mensen toestemming om ook vlees te eten.

Waarom lappen wij dit gebod met z'n allen aan onze laars? Het eten van bloed is verboden! Waarom eten zoveel refo-ers dan lekker een biefstukje of bloedworst?

Adan gaf alle dieren een naam naar hun aard, waren alle vredlievend van aard.Nee, de slang was listig. En zo zullen er wel meer dieren wreed of gemeen van aard geweest zijn. Adam zal heus wel een steekvlieg hebben dood geslagen..
Andries_H
"Adam zal heus wel een steekvlieg hebben dood geslagen.."

Niet voor de zondvloed dus. ;)

"Waarom eten zoveel refo-ers dan lekker een biefstukje of bloedworst?"

... en zoveel evangelischen. En baptisten, en... en... en...
Omega
Listig betekent in zijn oorspronkelijke vertaling niets anders dan schrander. Geen negatieve lading dus.
ostrogoot
Omega

Listig is in de oorspronkelijke tekst, Hebreeuws, niet schrander. Ik lees meer dan de SV. Listig is een woordspeling op het Hebreeuwse woord NAAKT. Wel een negatieve lading dus...

Waarom zou Adam geen dieren hebben dood gemaakt? het is naief te vertellen dat het leven in het paradijs pais en vree was. Adam heeft het zoute water van de zee en oceaan niet gekend. Net zo min de polaire gebieden van de wereld. De struggle for life was toe ook al actief. Het paradijs was volgens de bijbel ergens in Irak. In Irak kunnen nooit alle dieren van de wereld geleefd hebben. het paradijs moet dus een staat van leven zijn geweest, iets bovennatuurlijks. Het feit dat niemand het paradijs in kan is onmogelijk. Wij zijn op bijna elke plek op aarde geweest.

Het noachitisch verbond geldt nog steeds. Wij mogen geen bleod eten omdat de ziel van het dier erin zit. Het is een wet van God.
Race406
@ostrogoot: Een dier heeft geen ziel. Een dier kan geen keuze voor of tegen God maken. Een dier gaat daarom ook niet naar de hemel of de hel, omdat het beest geen ziel heeft.
Bloed is leven, en men duidde toen leven ook wel aan als ziel. Maar dat is een andere ziel als bedoeld wordt met de menselijke ziel die een eeuwige bestemming heeft.
In het paradijs was het WEL volmaakte vrede! Daar was het perfect, totdat wij zonodig het beter dan God moesten denken te weten.
Daarom zijn we ook uit het paradijs gezet. Anders zouden we van de boom des levens kunnen eten en voor eeuwig leven hier op aarde in de zonde. En DAT wilde God nu juist voorkomen. Door ons uit het paradijs te zetten zouden we eenmaal sterven, en weer bij God kunnen komen, wat niet kon als we hier eeuwig zouden leven. Is dat geen ontzettend grote en liefdevolle genade? Voor eeuwig volmaakt! Dat gebeurt ten volle bij de wederkomst van onze Heiland.
Eeuwig volmaakt God dienen op de nieuwe aarde. Dan is het weer zoals God het bedoeld heeft, maar wat wij met ons stomme hoofd meenden te moeten afbreken. Machtig vooruitzicht toch? Ontwaakt Gods lof ontvouwen (ps 17)!MARANATHA!!
Miep
Nooit geweten dat een biefstukje hoort bij "bloed(worst)" eten.
Kun je mij de overeenkomst uitleggen?
ostrogoot
Miep

Eet je wel eens een biefstuk? Ik denk het niet. Het is roodvlees (rood is bloed) en bloed mag je niet eten. eigenlijk zou je kosjer of hallal moeten eten. Dan smaakt een medium biefstukje heel anders