Genade, zo oneindig groot

Ds. C. Budding / Geen reacties

Vraag

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in verschillende kerkverbanden. Zelf kom ik uit de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik heb korte tijd geleden bij ons in de kerk een preek gehoord over Efeze 2: 1-8. Nu vroeg ik mij af hoe dat in de PKN uitgelegd wordt:

 “En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden; In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid; Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen; Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden), En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus; Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus. Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave.”

Graag reactie van een PKN voorganger.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vragensteller,

Een mooie vraag, waar ik je graag antwoord op geef. Want in dit Bijbelgedeelte ligt werkelijk het fundament waardoor wij kunnen zalig worden. De apostel Paulus heeft in hoofdstuk 1 laten zien wie de Heere Jezus is. Alle dingen heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen (Efeze 1 vers 22). En dan begint hij in hoofdstuk 2 de twee kanten te beschrijven. Hij schrijft aan zowel Joden als heidenen. U wás dood door de overtredingen en de zonden, u wás gevangen onder de aanvoerder van deze wereld, de macht van de duivel, en u wandelde naar uw eigen goeddunken, ja, u wás een kind des toorns. Een goddeloze. Zo duidelijk staat het er.

Deze dood, die hier benoemd wordt is een geestelijke dood. Vanuit het Grieks blijkt het hier niet gaat om iets passiefs. Zoals wij soms bij een geliefde moeten staan die door de dood ons ontvallen is. Dan weten we het: Nooit meer! Nooit kan diegenen meer met ons spreken. Hij of zij is tot niets meer in staat. Maar hier betekent dood iets totaal anders. Het is een actieve vorm van dood zijn.  Dat betekent: met volle bewustzijn tegen God ingaan! Zo ziet het erbij ons uit. Dit zijn wij allemaal vanaf onze geboorte. Er zijn maar twee kanten: Of we zijn onder de heerschappij van de aanvoerder van de macht in de lucht (die noemt Paulus in Efeze 6:11 letterlijk: de duivel) of u bent een erfgenaam, een kind van God.

En dan begint vers 4 met zo’n prachtig woord. Maar... Daarin wordt de tegenstelling duidelijk! Maar God heeft deze jonge christelijke gemeente op het oog gehad! En dat deed Hij niet omdat die gemeente zo geweldig hun best gedaan had, maar omdat Hij ze getrokken had uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht! Het is Zijn werk alleen! Maar Efeziërs: u bént nu onder de macht van Koning Jezus! Ja, u was dood, maar u bent weer levend gemaakt! Hoe kan dat? Doordat deze Jezus vrijwillig naar deze aarde kwam om te lijden en te sterven. Ja, dit lag al vast in het reddingsplan van God. Jezus kwam vrijwillig naar deze aarde, om deze geestelijke dood weg te nemen. Daarom is er redding voor verloren zondaren!

Kijk, de bevrijding ligt in dat woordje “maar”. Het is God en God alleen! Het is Zijn genade. Genade betekent heel eenvoudig: Je hebt een klap verdient, maar je krijgt een kus. Ik denk aan de gelijkenis van de verloren zoon. Want, wat gebeurt er als hij tot zichzelf gekomen was en terugging? Dat zegt de Heere Jezus zelf: “en toen hij nog ver van zijn vader verwijderd was zag zijn vader hem en was met innerlijke ontferming bewogen over hem.”  Kijk, daar laat de Heere Jezus heerlijk zien, wat genade is. Die zoon had niets meer verdiend, en toch hij mocht terugkomen!

Ik wil je erop wijzen dat genade nooit goedkoop is! Het is iets heel anders dan gratis. Want deze genade die ons niets kost, heeft zo onnoemelijk veel gekost! Het heeft het leven, het bloed van de Zaligmaker gekost! Dat deed Hij vrijwillig! Daarom hoort de tekst uit Johannes 3:16 er helemaal bij: “Want alzo lief had God de wereld, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.”

En nu kom ik bij het spanningsveld. Genade schept dus een enorme verantwoordelijkheid! Want: Kunnen we dan niets anders doen dan afwachten? Wachten of God ons net zoals die jonge christengemeente uitkiest? Nee! Want: ook wij krijgen die boodschap van genade tot ons. Wij leven op het erf van Gods genadeverbond! En dat is niet niks! In de doop belooft God dat Hij een verbond van genade wil oprichten.

Ons doopformulier zegt het zo duidelijk: “Als wij gedoopt worden in de Naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt [Rom. 8:17]. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade voor ons doen meewerken ten goede [Rom. 8:28].”

Dat betekent niet dat een mens door de doop al opnieuw geboren is. Nee, er is geloof en bekering nodig! Maar juist in de doop steekt de Heere Zijn genadige Hand naar ons uit. En zo vraagt Hij mijn hele leven. Hij vraagt jou om aan Zijn voeten te komen. En als jij dat niet doet, dan veracht je Zijn genade. Dan is jouw afwijzing je eigen schuld. Dan kun je nooit zeggen dat Gods genade niet genoeg voor je was... maar dan is je eigen ongeloof en onwilligheid de oorzaak dat je verloren gaat.

Maar nu het wonder, daar waar jij in erkenning van je eigen zondige leven tot de Heere komt, dan zul je het ervaren dat Hij je in genade aan wil nemen, zoals die verloren zoon! Dan ga je zien, dat er niets van jou bij was, maar alles verdiend door Hem!

Dan leer je dat prachtige gezang spellen:

Genade, zo oneindig groot.
Dat ik, die 't niet verdien
Het leven vond, want ik was dood
En blind, maar nu kan 'k zien.

Genade die mij heeft geleerd
Te vrezen voor het kwaad.
Maar ook - als ik mij tot Hem keer
Dat God mij nooit verlaat.

Want Jezus droeg mijn zondelast
En tranen aan het kruis.
Hij houdt mij door genade vast
En brengt mij veilig thuis.

Ds. C. Budding, Goudswaard

Tags in dit artikel:

efeze