Muziek Enya New Age?

Ds. A.S. van der Lugt / 13 reacties

Vraag

Veel mensen luisteren naar de muziek van Enya. Nu zijn er mensen die deze muziek bestempelen als New Age. Toch zegt Enya zelf dat dit niet zo is. Nu is mijn vraag: is deze muziek echt New Age (en dus af te keuren)?

Antwoord

Kan muziek New Age zijn? Misschien eerst een paar vergelijkbare vragen: kan muziek islamitisch zijn? Of boeddhistisch? De vragen suggereren dat die muziek zo’n invloed uitoefent dat de luisteraar de richting of van de islam of het boeddhisme wordt opgedreven. Ik denk dat er niet typische muziek van een bepaalde religieuze stroming is. Wel geloof ik dat de makers van de muziek, of de uitvoerders, of de teksten bewust behoren bij een bepaalde richting en dat willen propageren. Dan is het de vraag of je de teksten steeds wil horen.

Het vreemde is dat je soms de muziek erg waarderen kan, terwijl de tekst je tegenstaat. Als je een versie van het Avé Maria hoort kan je diep ontroert raken. Maar als je bedenkt dat zij daarmee aangeroepen wordt om voorbede voor ons te doen en ons bij te staan, nu en in het uur van onze dood, dan schrik je terug. Want dat vraag je toch alleen van de Heere Jezus Christus?

Zo kan ik de muziekstijl van Enya op zich niet afkeuren. Of je bepaalde stijl van musiceren waardeert of niet, is een kwestie van smaak. Wat je moet doen is de teksten beoordelen en dan afwegen of je die wilt horen of laten horen. Ik ken de teksten en de bedoeling van de band Enya daarvoor niet goed genoeg. Maar bovengenoemde is, verwacht ik ,voldoende om zelf tot een oordeel te komen.

Groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

Tags in dit artikel:

muziekmuziekstijl
13 reacties
crumbie
Mij lijkt een ernstige waarschuwing hier zeer op z'n plaats.
De duivel is een meester in het camoufleren van het kwaad. Iets kan lekker smaken of mooi klinken, maar als het uit de verkeerde bron komt, is het ALTIJD gevaarlijk en NOOIT zonder invloed. Dat is nu juist het verraderlijke hiervan. Zeker bij muziek want dat brengt ons in een bepaalde sfeer en opent onze 'mind'.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
feija
Zouden we alleen naar de tekst moeten kijken? Muziek roept altijd een bepaalde sfeer op. Instrumentale muziek kan wel degelijk religieus getint zijn. Wat te denken van bijvoorbeeld eentonige boeddhistische muziek? Afgezien van wat monniken daarbij prevelen is de muziek op zich (dus zonder tekst) al demonisch. 'k Heb geen idee wat Enya voor een muziek is maar wees ontzettend voorzichtig! Kunnen we niet beter muziek uitkiezen waarin Gods Naam wordt grootgemaakt?
feija
@eduard1: Je reactie is me uit het hart gegrepen!
majoro
Mijn man had een keer een cd van Enya gekregen,
en ik vond het eerst niets, maar eenmaal eraan gewend,
laten de melodiën je niet zo maar los...
Na verloop van tijd ben ik er voor mezelf achtergekomen,
dat ik het niet 'verantwoord' meer vind,
dus ben gestopt met luisteren, en mis er niets in!

Zou het niet luisteren, er is idd zoals Maartje zegt,
genoeg mooie muziek waarin Gods Naam wordt geprezen!

Succes en sterkte in je keuze!
Quintusi
'k vond het vroeger als tiener ook mooie muziek, moet ik zeggen. Ben er ook achter gekomen dat het niet goed is en er inderdaad iets verkeerds achter zit. als ik weer zo'n nummer hoor, ben ik geneigd automatisch mee te zingen, maar schrik ik elke keer weer, als ik realiseer hoe makkelijk de duivel dus bij mij naar binnen kan komen. Laten we oppassen met deze muziek, en inderdaad, er is veel meer andere muziek waarin Gods naam wordt geprezen. ook aan het zingen of spelen van die muziek is vreugde te beleven heb ik ontdekt. sterkte ermee.
ostrogoot
Ach Mozart heeft ook mooie muziek geschreven, hele mooie trouwens. Maar van sommige libretti zijn de teksten echt schunnig en vulgair. ik heb nog nooit een oproep gehoord om de muziek van Mozart te boycotten.
In de huidige anti-roken tijd zouden wij ook de muziek van Bach moeten mijden, hij heeft immers de tabakscantate geschreven.
Luister lekker naar de muziek en zoek niet overal wat achter.
Er is geen mens die de hele dag alleen maar psalmen zingt.
eduard1
Wat apart dat mijn reactie ineens onder de naam crumbie staat.
Kaboutertjes?

@ ostrogoot: ik hoop dat jouw reactie een grapje is o.i.d. maar dat je dit niet serieus meent.
Maartje
En waar komt de naam feija ineens vandaan????
ostrogoot
tuurlijk, ik lach om alles
eduard1
@ostrogoot: zou je dat lachen om alles dan niet beter ergens anders kunnen gaan doen? Volgens mij is dit nl. een serieuze rubriek, met dito vragen en dito antwoorden....(overwegend althans)
ostrogoot
Ik ben serieus.
Muziek moet je niet reformatorisch beoordelen. Je moet luisteren met je oren en gevoel. De ene componist heeft een drankprobleem (Reger) maar schrijft hele mooie kerkmuziek, de ander is mystiek (Messiaen) maar schrijft fantasatische muziek, de ander schrijft psalmen maar kan niet dichten (d'Atheen). Zo is er meer te melden. (Wagner en Hitler, Buxethude en een "verplicht" huwelijk. Probeer te relativeren en verlicht te denken.
Andries_H
...en daarbij in ons achterhoofd: HOE raken wij verlicht in ons denken?
Laat ons daar iedere keer de Bijbel voor openslaan en de Heere vragen om Zijn Heilige Geest.

Ostrogoot, vergeet niet dat dat gevoel wat je benoemt, verziekt is door de zondige aard van de mens. Luisteren met je gevoel, prima, maar wel met de Bijbel in ons hand en in ons hart.

Vriendelijke groet,
Andries
ostrogoot
Mijn gevoel wordt niet door jou beoordeeld. Ik luister met mijn oren niet met mijn hart.
In een pestbui kan ik ook de meest fantastische psalmen zingen terwijl ik er niets van meen.