Overstappen naar andere kerk

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. De Lange. Mijn vriendin heeft al eens gevraagd aan u hoe ze om moet gaan met de situatie bij ons thuis. Wij zijn namelijk allebei Christelijk Gereformeerd, maar mijn verloofde en ik voelen ons er steeds minder thuis. Dat heeft te maken met allerlei dingen die in onze gemeente worden geaccepteerd. Als je daarover anders denkt word je bekeken of je 50 jaar achter loopt. Nu verwijten mijn schoonouders het mij dat we -waarschijnlijk als we zullen trouwen- overstappen naar een gemeente waar we ons meer thuis voelen. Mijn vraag is, mag je zomaar overstappen of moet je altijd maar opboksen tegen de rest en blijven in de kerk waar je gedoopt bent? Wij praten hier samen veel over, maar komen er niet uit wat de 'goede keuze' is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Mag je zomaar overstappen naar een gemeente waar je je meer thuisvoelt? ZOMAAR overstappen moet je nooit doen. Verandering van kerk is uiteindelijk een ingrijpend iets. Zoals je zelf ook schrijft ligt er binnen de gemeente waar je gedoopt bent wel het nodige. Daar hoor je bij. Daar heeft een gemeente zorg voor je gedragen. En daar ben je zelf in eerste instantie ook geroepen om je plaats in de kerk op aarde in te nemen. Ondertussen heb ik niet de indruk dat jullie ‘zomaar’ over zouden stappen. In ieder geval merk ik uit de herhaalde correspondentie dat jullie al langer met de kerkelijke situatie worstelen. En ik begrijp dat het niet de bedoeling is dat een overstap helemaal op staande voet zou plaatsvinden. Het is goed dat jullie in de huidige situatie langere tijd met deze vraag bezig zijn. En het is goed dat jullie er veel samen over praten.

In de tussentijd is het goed om zoveel mogelijk op een open manier (dat is wat anders dan een schreeuwerige of eigenwijze manier - ga in de kerk maar niet aan het boksen) in jullie huidige gemeente te staan. Probeer je bijdrage te leveren op verschillende plaatsen. Laat het ook aan je predikant en kerkenraadsleden merken hoe jullie tegenover alles staan wat er in de gemeente gebeurt. Wie weet, komen er bepaalde wendingen of openingen. Misschien zijn er toch wel meer gemeenteleden, die dezelfde gedachte hebben als jullie maar het niet uitspreken. Bid vooral ook veel voor de gemeente!

In deze tijd kan het voor jullie ook des te duidelijker worden, waar het in jullie moeite met de koers van jullie huidige gemeente om gaat. Gaat het slechts over meer bijkomende zaken. Of gaat het toch echt om het inhoudelijke? Moet je constateren dat er in de prediking en in het pastoraat tekort gedaan wordt aan de Bijbelse boodschap? Is het zo dat de drie stukken (ellende, verlossing, dankbaarheid) niet echt op een evenwichtige manier functioneren? Bijkomende dingen zijn gemakkelijker te overstappen. De inhoudelijke dingen minder.

Als je me zo vragen of ik je zou adviseren om naar een andere gemeente over te gaan, zou ik je niet snel een bevestigend antwoord geven. Trouw aan je eigen gemeente, ook al is het soms heel moeilijk en al vergt het veel van je, is een belangrijk iets. Maar als je me nu vraagt: MOETEN we dan echt blijven? Dan heb ik daar evenmin een bevestigend antwoord op. Als de moeite in de eigen gemeente echt is, dat de prediking niet Bijbels verantwoord is, dan kan ik me voorstellen dat je als jong paar, dat samen het huwelijk mag binnengaan en een gezin hoopt te gaan vormen, de stap doet naar een gemeente waar je meent dat het Bijbels verantwoord toegaat.

Het is goed dat jullie dan wachten tot je getrouwd bent. Als je na je huwelijk ergens anders gaat wonen, dan in de plaats waar je nu woont, is het wat eenvoudiger om na je huwelijk meteen naar een andere gemeente over te gaan. Als je in dezelfde plaats blijft wonen, is het misschien beter om in harmonie met wat je ouders voorstaan in je huidige gemeente te trouwen. Dan kun je als je getrouwd bent, en je eigen verantwoording moet dragen voor beslissingen, samen de kerkelijke weg gaan, die je meent te moeten gaan.

Mozes mocht ooit onder begeleiding van een engel het volk Israël naar Kanaän brengen. Maar hij ging niet op weg. Hij zei tegen de Heere: Indien UW AANGEZICHT niet met ons zal medegaan, doe ons van hier niet optrekken (Ex. 33). Ik hoop van harte dat jullie je (kerkelijke) weg mag gaan, terwijl Gods aangezicht met jullie mee zal gaan.

Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

kerkkeuze