Gospelmuziek van vriend

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over muziek van Kraayenoord en Troost, enz. Mijn vriend heeft sinds kort daar erg veel belangstelling voor. Ik heb gezegd dat ik er niet van houd en daarom luister ik er ook niet naar. Hij geeft aan dat die teksten uit de Bijbel komen. Dat is inderdaad waar, maar ik vind de manier waarop gezongen wordt (vooral de begeleiding) niet kunnen. In de Bijbel staat wel “Looft Hem met de luit en met de harp”, enz. En als je op een koor zit worden deze teksten ook gezongen, maar dat is toch meer gedragen als met de muziek van Kraayenoord en Troost. Mn vriend zegt zelf: je kunt hier beter naar luisteren als naar de radio en dat is natuurlijk waar, maar een CD met Psalmen ofzo wordt niet naar geluisterd. Volgens hem komt hij door deze muziek in bepaalde stemming. Ik vind bepaalde stukken best mooi, maar om niet verder in de verleiding te komen luister ik niet naar die muziek. Hoe moet ik hiermee omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat zit je in een dillema...  Je vriend heeft sinds kort belangstelling voor gospelmuziek. Eigenlijk vind jij het ook best mooi (sommige stukken) maar je sluit je oren om niet in verleiding te komen. Waarschijnlijk bedoel je de verleiding om van deze muziekstijl te gaan houden.

Voor mij is het moeilijk een antwoord te geven. Ik kan niet voelen wat jij voelt en hiervandaan kan ik de motivatie van je vriend niet zien. Daarom een paar vragen.

Je schrijft, “mijn vriend heeft daar sinds kort belangstelling voor.” Waarom heeft hij hier belangstelling voor gekregen? Wat zijn zijn motieven om hiernaar te gaan luisteren? Om af te geven op de (kerk)muziek die hij gewend was? Als vervanging van de popmuziek die hij misschien luisterde? Of omdat hij daarmee God op zijn manier mee kan loven en prijzen? Kijk goed naar zijn motieven, is het de laatste, belemmer hem dan zeker niet hierin! Wat is er mooier om God te loven en te prijzen?!

Wat is belangrijk? Controleer altijd goed de teksten die je luistert. De woorden moeten Bijbels zijn (en zeker niet tegen bepaalde delen van Gods Woord ingaan).  Zelf doe ik dat ook bij berijmde psalmen en gezangen. Kan nooit kwaad om je Bijbel er naast te leggen.

Wat is onbelangrijk? Of iets gedragen gezongen wordt of enthousiast, dat is geen reden voor goed of fout.

Daarnaast zeg je dat je vriend gospelmuziek gebruikt om in een bepaalde stemming te komen. Muziek is een goed middel om mensen rustig te krijgen of om tot God te naderen. Kijk eens naar Saul. Als de duivel in hem opspeelde kwam David en ging op zijn harp spelen. Zo week de boze geest en Saul werd rustig.  Zo is een bekende uitspraak van Maarten Luther: Zingen is twee keer bidden.
Toch is het goed om naast het “in de stemming komen” -ik hoop dat je daarmee bedoelt dat zijn hart zich op God richt-  je hart en je verstand niet te verliezen aan emoties. Dat gaat voorbij, maar Gods Woorden houden waarde en daarom is het zo belangrijk dat wij in overeenstemming met Zijn Woord leven, spreken en ook zingen.

Hoe moet je er mee omgaan? Bid voor je vriend en ook voor jezelf. Om wijsheid; hoe hiermee om te gaan. Om inzicht; wat de wil van God in jullie leven is. Om daadkracht; spreekt God anders als jullie willen, bekeer je dan. Om liefde; blijf van elkaar houden ook al verschil je misschien van muziekstijl.
Gods zegen in jullie levens toegebeden.

Hartelijke groet,
Bert Noteboom

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    * Jeugdevangelist in Almere
    * Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
    * Koordirigent / liedschrijver

Tags in dit artikel:

muziek