Maagklachten

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik wou nog even reageren op het antwoord van drs. P. Hildering. Een aantal keren is er gekeken naar de eventuele aanwezigheid van de maagbacterie. Alle keren is hier niks uitgekomen. Zodra ik minder met Nexium, worden de klachten erger, vooral het maagzuur. De huisarts wil eerst afwachten wat een behandeling bij de GGZ-instelling met me doet, voor mij eventueel door te verwijzen naar een MDL-arts. Ik zal verschillende therapiën gaan volgen i.v.m. psychische klachten, waarvoor ik ook werd doorgestuurd naar een psycholoog. En de huisarts hoopte dat hierdoor ook de lichamelijke klachten zouden minderen, omdat er toch gedacht blijft worden aan een psychische oorzaak.

Maar naar mijn idee kan dat nog heel lang duren, als het daardoor zou verminderen, terwijl ik de klachten behoorlijk beu ben. Weer wakker worden zonder maagzuur... Iemand vond mijn huisarts hierin laks en vond dat mijn klachten niet serieus genomen werden. Maar zelf heb ik het gevoel dat ik wel serieus genomen word, maar het gewoon heel moeilijk is om een oplossing hiervoor te vinden. Zolang ik de klachten heb, merk ik duidelijk dat het verergert wanneer er stress/spanning is of psychisch een oorzaak meespeelt.

Inmiddels ben ik bij een natuurarts geweest, die mij homeopatische medicijnen voorschreef. De pijnaanvallen zijn gelukkig z.g.a. weg maar verder verandert er weinig en afbouwen met de Nexium geeft weer negatief effect. Ik blijf veel last houden van maagzuur. Mijn buik is behoorlijk gevoelig, vooral onder mijn ribben (middenrif?), waar ik snel last heb van 'pijn'. Over een dieet is nooit gepraat, maar ik weet zelf inmiddels ook wel wat ik beter niet kan eten/drinken. Of zijn er andere dingen wat ik zou kunnen doen?

Antwoord

Het feit dat afbouw van nexium een verergering geeft kan erop duiden dat de nexium noodzakelijk is vanwege een overmatige zuurproductie, maar kan ook een terugslag effect zijn door het stoppen. Zo'n rebound-effect is beschreven van alle zuurremmers en kan alleen bestreden worden met minder krachtige middelen (anders blijf je in dezelfde cirkel zitten).

Wat betreft het eten: de meeste mensen met langerdurende maagklachten hebben net als jij hun eigen dieet gevonden. Specifieke aanvullingen zijn op dat terrein niet te geven. Overigens is het nog mogelijk, m.n. bij nachtelijke klachten of klachten bij het ontwaken, om het bed aan het hoofdeinde iets hoger te zetten door klossen van ca. 10cm onder de poten van het bed te plaatsen.

Indien er zuurklachten blijven dan wil het nog wel eens beter gaan wanneer de zuurremmer wordt gecombineerd met een zuurbinder als ulcogant. Meestal zet ik dat in ter overbrugging naar nadere diagnostiek.

Ik ben blij voor je, dat de pijnaanvallen verdwenen zijn, dat scheelt in ieder geval weer.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

maag