Geen fysiek verlangen naar vriend

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Sinds ongeveer een jaar heb ik een vriend. Hij is op papier echt helemaal perfect. Hij voldoet aan alles wat ik maar had kunnen wensen. En daar bovenop houdt hij ontzettend veel van mij. Er is nog nooit een jongen geweest die dat zo openlijk liet zien en vertelde.

Nu is het probleem dat ik mij niet aangetrokken voel tot hem. Ik ervaar geen enkel fysiek verlangen en voel heel veel spanning als we samen zijn. In eerste instantie was ik wel geïnteresseerd in hem (misschien een beetje verliefd, maar dat was in korte vlagen), maar zag ik vooral dat hij een goede godvrezende jongen is die helemaal wilde gaan voor onze toekomst. Dus maakte ik de rationele keuze om samen te zijn met de hoop dat de gevoelens wel zouden volgen. Maar dit is nog steeds niet gekomen. Wat moet ik nu doen?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Tsjonge, dat is een lastig dilemma voor je. Je schrijft dat je aan de ene kant eigenlijk wel de perfecte jongen hebt ontmoet maar dat je anderzijds helaas niet verliefd bent en je je ook niet fysiek tot hem aangetrokken voelt.

Als ik je nu zou spreken zou ik je eerst een aantal vragen willen stellen, zoals of je in het verleden al wel eens verliefd geweest bent? En was dat een hevige verliefdheid die misschien niet is beantwoord? Je eerste verliefdheid in je leven is vaak de meest hevige verliefdheid. En als dat dan niet wederzijds blijkt te zijn, dan kun je je erg teleurgesteld voelen. Het lijkt dan wel alsof je in de toekomst niet zo makkelijk meer verliefd durft te worden. Je bent immers al een keer teleurgesteld en een mens wil dat niet graag nog eens meemaken en dus word je dan niet zo makkelijk meer spontaan verliefd.

Misschien ook wel goed om je te realiseren wat het doel is van een verliefdheid. Mensen denken vaak dat hoe heviger de verliefdheid is, des te meer een garantie voor een gelukkige toekomst. Maar waar dient verliefdheid eigenlijk voor? Verliefdheid zorgt er voor dat twee ‘vreemde’ mensen zich tot elkaar aangetrokken voelen en vervolgens contact gaan maken, met elkaar gaan praten en dan kijken of er een relatie inzit. Want hoe zou je anders in deze grote wereld van miljarden mensen een partner moeten kiezen? Verliefdheid helpt daarbij.

Maar verliefdheid is geen doel op zichzelf. Verliefdheid is ook geen voorwaarde voor een goede relatie. Je ziet dan ook dat als een jongen en een meisje een relatie krijgen en het zit goed, dat dan de verliefdheid langzaam maar zeker overgaat in liefde, hoewel de momenten van verliefdheid steeds ook wel weer even kunnen opvlammen. Maar op zich kan iemand niet langer dan maximaal twee jaar verliefd zijn op één en dezelfde persoon. Ik heb al eens eerder onderstaand schema weergegeven in deze rubriek, maar ik doe het nog maar een keer omdat het wel erg belangrijk is dit te weten.

Focus jij niet te veel op gevoelens van verliefdheid? Als iemand dat doet weet je al bijna zeker dat dat niet gaat gebeuren. Als er dan zoveel mooie overeenkomsten zijn zoals je beschrijft, waarom geef je het dan geen kans? Ik weet ook niet of het de eerste keer is dat je een relatie krijgt. Zeker in een eerste relatie kan dat lichamelijke aspect zoals elkaar aanraken en knuffelen in het begin dan best nog wel wat ‘eng’ zijn. Lastig als je je fysiek niet aangetrokken voelt tot hem. Je zou het wel graag willen en dat geeft je veel spanning waardoor je alleen maar verder van huis komt. Maar als je er zo gespannen mee omgaat, lukt het ook niet. Probeer eens gewoon vriendschappelijk met elkaar om te gaan. De tijd is hierin ook erg belangrijk. Het heeft ook echt z’n tijd nodig. Trek gewoon eens een tijdje als vrienden met elkaar op. Ik weet niet hoe lang je al met elkaar omgaat maar ik zou zeggen: geef het bijvoorbeeld drie maanden. In die tijd zul je òf meer naar elkaar toegroeien, of meer van elkaar af. De tijd zal het leren en dan wordt het vanzelf duidelijk. En vraag de Heere God in het gebed of Hij je hierin wil leiden.

Denk er ook eens aan als hij zou zeggen dat hij niet verder wil gaan en je hem over een paar maanden met een ander meisje zou zien lopen. Zou dat dan een opluchting voor je zijn of zou je dat in je hart toch wel erg vinden?

Ik zou je dus willen adviseren om het toch even de tijd te geven. Het heeft immers geen haast. Daarom heb je ook verkering of bij jullie dan vriendschap om te zien of het verder kan komen of niet. Een verkering bestaat eigenlijk uit twee fasen: de eerste fase is om elkaar beter te leren kennen om zo te zien of je bij elkaar past. En daar moet je echt even de tijd voor nemen. En als dat dan goed zit dan ga je over in de tweede fase dat je je samen gaat voorbereiden op het huwelijk. En als dat niet het geval is dan gaat de relatie niet door.

Heel veel sterkte in dit alles,
Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering