Grote onzekerheid richting trouwdag

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik zelf echt geen antwoord op weet en ik weet niet aan wie ik het nog moet vragen. Ik ben 23 en mijn verloofde is 28. Mijn verloofde en ik hebben bijna 3,5 jaar verkering. We hebben in december besloten dat we in juli graag willen trouwen. Zo hebben we alles geregeld en klaargemaakt. Nu is het tien weken voor we hopen te trouwen en nu heeft mijn verloofde ineens enorme twijfel. Een grote onzekerheid overvalt hem. Hij twijfelt niet aan onze liefde, maar of hij het getrouwde leven wel aan kan; je ziet om je heen zoveel scheidingen. Ook twijfelt hij hoe nu kan weten of dit de goeie stap is, etc. We bidden veel om duidelijkheid. Ook heeft hij een gesprek met de dominee gehad, maar die grote onzekerheid blijft. Niemand om ons heen kan hem helpen, want het zit in hemzelf. Wat kunnen we doen? Ik heb van verschillende mensen om ons heen gehoord dat dit wel vaker gebeurt als je dichtbij een huwelijk komt. Wat moeten we doen?

Antwoord

Lieve  verloofde,

Lastig hoor, die twijfel! Ja, het komt zeker vaker voor. Wellicht is het een soort angst voor verantwoordelijkheden die op de aanstaande echtgenoot afkomen. Jouw verloofde twijfelt niet aan jullie liefde: geweldig! Dat is een enorme stap in de goede richting, nietwaar! Vraag hem waaraan hij dan wél twijfelt, neem geen genoegen met “ik weet het niet”. Helaas komen er veel scheidingen voor... die hebben  allemaal hun eigen achtergrond en geschiedenis. Bedenk, dat jullie relatie uníék is! Vraag hem, wat hij zich voorstelt bij het getrouwde leven? Wat wordt er voor hem ánders? Juist omdat het in hemzelf zit, zoals je schrijft, moet hijzelf met antwoorden komen op dit soort vragen. Hij maakt zich een bepaalde voorstelling van het getrouwd-zijn, die voor jou belangrijk is om te weten. Praten dus met elkaar!

Ook hier geldt ora et labora: bidden is heel goed, daarbij veel met elkaar praten over wat je graag wilt, wat juist niet en welke verwachtingen je van elkaar en van het leven hebt. En tegelijk: stel je vertrouwen op de Heer, je God, want in Zijn Hand ligt heel je levenslot!

Kom je er (nog) niet uit: hoever zijn jullie al met de voorbereidingen van een huwelijksdag? Als er de mogelijkheid  bestaat om het uit te stellen, kun je daarover nadenken. Voorkom in ieder geval dat je al twijfelend aan een huwelijk begint, want onuitgesproken verwachtingen kunnen vroeger of later lelijk in de weg komen te staan.

Geen uitstel? Ga dan op heel korte termijn sámen huwelijksgesprekken met een ‘derde’ aan! Dat kan zijn met (getrouwde) vrienden, met je (schoon)ouders, met de dominee. Je schrijft dat je verloofde met de dominee gesproken heeft: was dat éénmalig, waar ging dat over, beschouwde hij dat als een goed gesprek, waarom waren jullie daar niet samen?

Natuurlijk mag je ook Refoweb nog eens schrijven!

Gods zegen toegewenst bij álle voorbereidingen,
Marijke  Rots

Lees meer artikelen over:

trouwplannenverloving