Kerkenraadslid en huwelijksproblemen

Ds. C.G. Vreugdenhil / 14 reacties

Vraag

Een vraag aan ds. Vreugdenhil. Mijn man zit in de kerkenraad van onze gemeente. We hebben al vele jaren ingrijpende huwelijksproblemen, waar de buitenwereld niet van weet. We lopen hiervoor al jaren bij de hulpverlening. Mijn man weet alles meesterlijk goed te verbloemen, met hem is er niks aan de hand. Op het moment dat de hulpverlening hem psychologisch wil testen stopt hij met de gesprekken, want alles ligt volgens hem aan mij. In zijn naaste familie komt (gediagnostiseerd) autisme voor, maar dat weigert hij toe te geven. We hebben inmiddels al diverse hulpverleningsinstanties gehad en zijn nu al jaren verder zonder enig resultaat. Een goede vriendin van ons is vanaf het eerste begin op de hoogte van alle problematiek. Zij praat met ons beiden, weet ook heel veel van ons af. Zij is de enige van wie hij tegengas accepteert. Mijn man houdt de schijn op naar iedereen, zelfs onze eigen dominee weet hier niets van. Inmiddels zit hij al een tiental jaren in het ambt en weet hij alles heel goed voor een ander. Afgelopen maanden heeft onze vriendin het heel moeilijk gehad. Ze heeft gewetensnood gekregen en vindt dat mijn man eigenlijk niet meer zijn ambt kan vervullen, daar er zo ontzettend veel vernederende ruzies tussen hem, mij en de kinderen plaats vinden. Mijn man schrok hier erg van toen ze het hem zelf vertelde. Hij wil hier niet van horen en dreigt hun twintig jaar durende vriendschap te verbreken en tussen haar en mij het contact te verbieden. Ik vind dat onze vriendin gelijk heeft. Als onze vriendin aan de bel trekt bij de kerkenraad zal mijn man ongetwijfeld een ander verhaal ophangen. De kerkenraad ziet hem als een integere, vriendelijke en correcte man. Mijn bevestiging zal dus altijd door zijn "nee" in twijfel worden getrokken. Ik denk dat ik dan trouwens ook beter gelijk mijn spullen kan pakken, daar heeft hij namelijk al mee gedreigd. Mijn vriendin twijfelt wat ze moet doen: naar de dominee gaan of blijven zwijgen. Kunt u ons helpen?

Antwoord

Beste mevrouw, ik begrijp de grote nood in uw situatie. Natuurlijk kan een vader en echtgenoot die niet goed functioneert in zijn gezin geen ouderling zijn. Maar ik denk toch dat Refoweb niet het juiste middel is om hier in het openbaar diepgaander op in te gaan. U kunt voor een persoonlijke reactie contact met mij opnemen via Refoweb: vragen@refoweb.nl

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

14 reacties
Rianne1357
Ik vind dit heel netjes van Ds Vreugdehil.
Ga het gesprek met hem maar in vertrouwen aan.
Ik ben het met U en uw vriendin helemaal eens.
Het is ook nog Bijbels ook, wie zijn eigen huis niet wel kan regeren. niet regeren. maar wel regeren in goede orde en harmonie de ander hoger achten als je zelf.als we allemaal deze plek zouden in gaan nemen ook binnen ons huwelijk dan zullen we allemaal gelukkiger worden. een moeilijke opdracht, en hdat kan ook alleen maar voortkomen uit de vreze des Heeren in ons persoonlijk leven.
Mevr wat moet u het moeilijk hebben met zo,n geheim. het zal u misschien ook enerzijds belemmeren om naar de preek te luisteren. ik wens u heel veel sterkte. en leg alles biddend vd Heere neer. u bent gezegend met een vriendin die kan luisteren en zwijgen. ik denk dat zij beter het kan zeggen tegen bespreken met de kerkeraad uit zorg voor u en uw gezin als u zelf.
maar ik zou persoonlijk even afwachten op het gesprek met Ds Vreugdehil.Veel wijsheid en sterkte toegewenst. ik hoop dat ik van u mag horen als het beter gaat. ( indien u wil adres bekend bij refoweb.) liefs van ook een vrouw en moeder.
19855
@Rianne1357 waarom geeft u het advies "ik denk dat zij beter het kan zeggen tegen bespreken met de kerkeraad uit zorg voor u en uw gezin als u zelf."
terwijl ds Vreugdenhil juist zo duidelijk zegt: "Maar ik denk toch dat Refoweb niet het juiste middel is om hier in het openbaar diepgaander op in te gaan."

Er zijn altijd weer mensen die het allemaal weten en even hun advies moeten geven! laat dit soort dingen nu over aan in dit geval ds Vreugdenhil
Catherine
Oei oei, wat een verdrietig probleem. Ik denk ook dat hier geen pasklare oplossing voor is. Wel heel fijn dat ds Vreugdenhil zijn persoonlijke hulp aanbiedt. Het moet voor hem ook lastig zijn. Ik zou idd niet de vriendin zich ermee laten bemoeien, naar buiten toe dan. De derde man brengt de ruzie an.....
Maar ik weet zeker dat er meer vrouwen zijn met een dergelijk probleem ! Misschien voor hen een stuk herkenning ?
Rianne1357
Beste 19855, ik geef A geen advies. maar een optie als je het echt wilt zeggen voor je geliefde vriendin uit gewetensnood. verder zeg ik toch ook heel fijn dat Ds Vreugdehil een gesprek wilt aan gaan als buitenstaander. ik voel mij niet een mens dat het beter weet hoor, integendeel. dat vind jij? maar ik heb wel veel ervaring omdat ik veel met mensen heb gewerkt en werk waar zulke dingen gebeuren. maar ik ben beslist geen allesweter. ik verwacht meer van DE ANDER. ik hoop dat je zo tevreden bent met mijn antwoord. en Catharine in veel gevallen doch niet alle gevallen heb je gelijk hoor een 3 de man brengt ruzie an. Het blijft altijd heel moeilijk als je er voor staat en verdrietig. laten we er inderdaad verder maar niet op ingaan. dan deze mevrouw veel wijsheid kracht van Boven en veel sterkte toe wensen. dat eerlijkheid mag zegevieren. en niet van kerkeraadsleden alles in de doofpot gestopt zal worden. want de Heere is ook hierin geen ledig aanschouwer. Hij ziet dwars door alles alles heen.
H Gr!!
Alphonsus
Wat een toestand! Hoe kan een lid van de kerkenraad, die onder andere de predikant moet beoordelen op de inhoudelijkheid van de preek, die huisbezoeken moet afleggen en raad geven, die de organisatie van de gemeente mede vorm geeft, etc. op een dergelijk gemaskeerde wijze door het leven gaan?
Het klinkt misschien hard:
Waar de Geest Gods is wordt de duisternis aan het licht gebracht. Is er dan niemand in de gemeente, die geleid door Gods Geest, in staat is om "wolven in schaapskleren" te ontmaskeren.
Iemand die geestelijk is heeft snel door wat er in werkelijkheid huist in de persoonlijkheid van een ander.
Zegt dit ook niet iets over de geestelijke staat waarin deze gemeente zich bevindt?
Catherine
@Alphonsus: ik weet van meer dergelijke situaties. Je loopt tegen een muur. Deze man is auti (waarschijnlijk) en doordat hij dat meesterlijk verbloemt, de andere leden het niet als zodanig herkennen, de vrouw zwijgt, dan kan zoiets gewoon doorgaan. Het is een zeer grote problematiek, kijk maar naar de vorige vragen over autisme, pddnos e.d. Juist die"grensgevallen", men begrijpt het niet, dat is het. Je moet er echt inzitten, mee te maken, wil je het herkennen.
Ja, de geestelijke staat van de kerkenraad EN gemeente bevinden zich misschien wel op het verkeerde niveau. Ik weet ook bep dingen van kerkenraadsleden waarvan ik denk: op het randje.
Cloudsadmirer
Vraagstelster, wat zit u in een vreselijk moeilijke situatie! Heel erg veel sterkte! En Gods kracht en wijsheid toegewenst.
dijna61
Ik ken ook wel sommige van deze "wolven in schaapskleren" in mijn familie.
Het zijn mensen met 2 gezichten. Je krijgt geen enkele grip op hen. Ze hebben altijd gelijk en doen zelf alles goed, nemen nooit hun verantwoordelijkheid praten altijd zo dat jij je schuldig voelt.
Er is nog veel meer over te zeggen, maar dit zijn ongelooflijk moeilijke mensen! Ze stoten iedereen van zich af, maar hebben dat zelf niet eens door.
Aryanna
Vraagstelster,
Met pijn lees ik je verhaal en alles is zo herkenbaar. Ik zat namelijk in een zelfde situatie.
Ik zal je niet vermoeien met mijn verhaal, maar 1 ding kan ik je wel zeggen, wat je ook doet en wie je er ook bij haalt, het zal je niets helpen. Ook ik haalde de predikant, psychiater, maatschapelijk werk en ben zelfs bij lotgenoten dagen geweest. Jij kan je man niet veranderen, er is zeker wel therapie voor, maar dan moet hij zelf inzicht hebben, anders loopt het op niets uit. Ook wij zijn jarenlang in therapie geweest, ik wilde graag leren om er mee om te gaan, maar een huwelijk heb je samen en niet alleen.
Sterkte in je strijd, bid erom, en je zult zeker geholpen worden!
Lieve groet van een lotgenote.
Hanna
@ vraagstelster, Aryanna, en anderen...sterkte!!
abraham
Sinds korte tijd ben ik als buitenstaander in contact met de refowereld, persoonlijk en ik beluister de preken van vooral ds. Vreugdenhil. Ik heb gehoord van een aantal zaken die zich binnen de refowereld afspelen en zich afspeelden, die hebben mij behoorlijk geschokt. Zo ook wat ik boven las. Uw man is totaal zichzelf niet meer. De cultuur van de ' vromen' binnen de refowereld heeft zijn ziel gevangen genomen. Daarmee bedoel ik niet de kleding, maar het gewichtig doen. Uw man voelt zich als Ezau die veel had. Hij heeft veel macht en die wil hij handhaven, hij is in feite ' van de wereld' wat je op twee manieren op kan vatten. Misschien dat een jeugdvriend hem uit zijn rol kan halen, iemand met wie hij als jongen een goede band hand, met wie hij misschien wel eens kattekwaad uithaalde. U en uw vriendin zouden iets moeten bedenken wat hem aan het lachen zet. Zoals hij volhardt in het kwade zou u moeten volharden in het goede. Ik kan ook goed begrijpen dat u het lachen vergaat. Wees echter blij met de steun van uw vriendin, mijn petje af en houd moed. Vraag consequent of onze Vader hem zijn hoogmoed wil vergeven, ik hoop dat Hij hem genadig zal zijn. Bram.
Catherine
@Abraham, dan heb je denk ik het probleem niet helemaal goed begrepen. In de familie is autisme, dat wil niet zeggen dat deze man het ook heeft, maar zo te lezen is zijn streepjescode niet helemaal in orde. Als je je onttrekt aan gesprekken met hulpverleners, zet je de focus op jezelf. Als je van jezelf denkt dat je niet auti bent, kun je je toch laten testen ? Wat heb je te verliezen ?
Het ging om de vraag: zwijgen of niet ?
Het is een hele moeilijke kwestie, want misschien is die man erg geliefd bij zijn broeders en weet hij zijn situatie goed te verbloemen. Dat kan nl ! Mijn zoon heeft PDDNos en is naar buiten toe heel anders dan in vertrouwde kring. Hij kan uuuuren een bepaald masker voor houden, maar thuis klapt hij in.
abraham
Ds. Vreugdenhil gaat heb ik begrepen in op de persoonlijke nood. Ik wil graag nog even ingaan op de algemeenheid van dit probleem. Bijv. moet je zwijgen en geduldig afwachten totdat God een opening maakt in zo' n duistere chaos die de een bedekt en de ander leegzuigt of moet je handelen en proberen in de vertrouwelijke sfeer ten huize van de dominee van hun gemeente met behulp van Gods licht iets proberen wakker te schudden in deze man waar hij zelf geen weet van heeft. Als de streepjescode niet helemaal in orde is wil dat nog niet zeggen dat je bij de pakken neer moet zitten. Slaat echter de paniek toe en ga je handelen, handelen en handelen dan is dat vaak alleen een reactie i.p.v. een antwoord. Het blijkt dat we vaak falen bij het oplossen van problemen omdat de wil van God in de oplossing genegeerd wordt, omdat we het Andere niet toelaten of alleen het beeld van God wat stoffig geworden is en dat beeld van God kan zelfs autistisch zijn. Bram.
Catherine
@Abraham, ik snap je ! Het gaat er ook om, hoe reageren de broeders kerkenraad of predikant ? Snappen zij het probleem ? Of draait het straks andersom, dat mevrouw de schuld krijgt. Ik zou het zelf heel heel moeilijk vinden.
Ik heb zelf een keer gezwegen waarvan ik dacht dat ik eigenlijk had moeten spreken. Maar dat lag ook heel precair. Toen het jaren later zo ter sprake kwam bij een predikant, begreep deze heel goed waarom ik had gezwegen. Nu ik wat ouder ben, is de neiging af te wachten, wat meer. Soms keren dingen van zichzelf ten goede of gebeurt er iets waarvan je zegt: opmerkelijk !
Alles gebeurt onder de toelating Gods, maar niet altijd met Zijn zegen !