Spijt van geslachtsgemeenschap

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Twee jaar terug heb ik een relatie gehad met een jongen. Ik was toen 13/14 en hij was 19/20. Hij wilde steeds verder en dus ook geslachtsgemeenschap. Ik vond het erg eng en wist het allemaal niet. Een paar maanden later werd hij heel anders en vroeg ik me af of hij nog wel van me hield. We hebben wat gepraat en toen vroeg hij of ik geslachtsgemeenschap wilde, zodat we er achter konden komen of we genoeg van elkaar hielden. Ik gaf toe omdat ik wist dat ik hem anders zou verliezen en omdat we al zo ver gegaan waren dat ik er lichamelijk wel aan toe was.

Nu heb ik vreselijke spijt. Dit kreeg ik al eerder toen ik steeds meer na ging denken over het geloof, maar het werd het ergste toen we op school dit onderwerp behandelde. Ik vond het ook erg moeilijk om mijn mening daarover te geven, omdat mijn mening nu is dat het niet mag voor het huwelijk terwijl ik het wel gedaan heb. Dit klopt niet in mijn gedachten! Mijn ex heeft dus na de geslachtsgemeenschap een punt achter gezet. Later hadden we wel weer contact en heb ik hem duidelijk gemaakt dat ik er veel spijt van heb. Het contact is nu weer verbroken en ik mis het ook niet.

Wel heb ik een soort angst voor een volgende relatie. Ik moet dit dan gaan vertellen. Hoe ga ik hiermee om? En wat zeg ik als ik ga trouwen met een andere jongen en de dominee vraagt of ik rein ben? De dominee heeft het recht om dit te vragen. In het antwoord op een andere vraag las ik dat de dominee dat niet hoort te vragen. Maar ik denk dat dit in onze kerk wel zo is. Ik wil niet liegen en toch is er een angst als het bekend word in de gemeente en in mijn familie! Ik denk hier veel over na, maar kom er toch niet uit. Ook vind ik het erg dat mijn ex er anders over denkt!

Antwoord

Je hebt zelf al de goede conclusies getrokken. Geslachtsgemeenschap voor het huwelijk is zonde. Je bent op dat punt inderdaad niet rein meer. Het is goed dat je daar zelf van overtuigd bent. Gelukkig kunnen onreine mensen gereinigd worden door het bloed van Christus en zo vergeving ontvangen. Dat is het eerst belangrijke, dat je vergeving vraagt in berouw en dat ook ontvangt. Met God mag je altijd weer opnieuw beginnen.

Als de Heere het geeft mag je ook met een nieuwe relatie beginnen. Je hebt je les nu geleerd, dus houdt je daaraan. Je zogenaamde 'ex' moet ook zijn zonde belijden en om vergeving vragen.

Als je een nieuwe verkering krijgt, hoef je niet direct te beginnen om je verhaal te vertellen. Als je samen een goede relatie begint te krijgen moet je echter wel dit punt ter sprake brengen. Anders doe je je eigen geweten geweld aan en een vriend heeft recht op die informatie. Hij moet dan ook beslissen of hij met de relatie door wil gaan.

Als later je predikant niet vraagt of je nog rein bent, hoef je dat niet aan hem te vertellen. Als hij het wel vraagt mag je er niet om liegen. Maar iedere predikant heeft ambtsgeheim en hij mag daar nooit iets over vertellen aan anderen of aan familieleden.

Het belangrijkste voor jou is nu dat je vrede krijgt in je hart en vergeving ontvangt. Hoe de Heere je leven verder leidt, is nu nog niet bekend. Vraag Hem om raad, Hij zal je niet verstoten. Misschien wil de Heere deze zonde en de belijdenis daarvan wel gebruiken tot je eeuwig heil.

Sterkte en Gods zegen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk