Bang voor mannen door misbruik

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Toen ik een jaar of 11 was, ik ben nu 16, ben ik misbruikt door mijn vader. Nu zit ik met het probleem dat ik bang voor mannen ben. Dan bedoel ik als er een man bij mij in de buurt is dat ik dan bang word. Ik ben dan bang dat hij mij aanraakt. Hoe en waar maakt niet uit, ik ben er bang voor. Ik durf niet met een man alleen te zijn. Toen een man een keer zijn hand op de mijne legde was ik een poos heel bang dat hij zoiets vaker zou doen. Gelukkig is dat niet gebeurd en ben ik nu veel minder bang voor hem. Wel vind ik het raar van mezelf dat ik zo vaak van die nare gedachten heb over dat soort dingen en dat ik dat aan de ene kant leuk en spannend vind om daar over te denken en aan de andere kant ik het helemaal niet fijn vind om eraan te denken dat iemand aan mijn buik zit o.i.d. Ik vind mijzelf soms zo raar en ik schaam mij er ook wel eens voor. Ik ben verliefd geweest op een vrouw en dat is gelukkig sinds een paar weken over. Daar ben ik ook heel erg blij om. Ik fantaseerde vaak dat zij haar arm om mij heen sloeg en dat vond ik echt niet vervelende gedachten. Maar dit vind ik niet leuk. Wat moet ik doen om die gedachten en die angst weg te krijgen?

Antwoord

Als je misbruik hebt meegemaakt kun je het gevoel hebben niet zelf te kunnen beslissen of een ander je aanraakt of niet. Maar het is nu juist heel belangrijk om dat te gaan leren. Want alleen jijzelf bepaalt of iemand jou aanraakt of niet. Het kost vaak moeite om jezelf dat voor te houden en ook consequent te blijven in je besluit. Je hebt het recht om -op een correcte, zorgvuldige wijze- tegen iemand die je aan wil raken, te zeggen dat je dat niet wilt. Hoe meer je het vertrouwen krijgt dat jezelf hierin je grenzen mag en durft aangeven, hoe veiliger het voor je zal gaan voelen. Het is goed om er voor te zorgen, dat je niet alleen met een man in een ruimte bent. Ook dat mag je zeggen in een situatie waarin iemand dat -wellicht zonder verkeerde bedoelingen- zo regelt.

Iedere jongere heeft wel seksuele fantasieën. Het is goed om daar niet te lang op in te gaan omdat seksuele gevoelens dan kunnen gaan overheersen. Hij of zij kan dat stoppen door iets te gaan doen wat hem of haar daar van afleidt, bijvoorbeeld te gaan sporten, winkelen of een hobby gaan doen. Als iemand misbruik heeft meegemaakt zijn de fantasieën soms nog intenser en kunnen ook beelden oproepen die een verband leggen met gevoelens, die er geweest zijn ten tijde van het misbruik. Dat kan verwarrend zijn. Het kan tegelijkertijd nare gevoelens en ook fijne gevoelens geven. Ook dan is het belangrijk om de fantasieën te stoppen en iets te gaan doen wat afleidt van het fantaseren. Al met al is het ervaren van (verwarrende) seksuele fantasieën dus niet vreemd en ook begrijpelijk. Maar het is belangrijk om ze te beheersen en je er toe te zetten je aandacht er van af te leiden. Hoe sneller je de fantasieën afbreekt door iets anders te gaan doen, hoe meer kans je hebt, dat het je lukt om je gedachten te verzetten.

Je meldt verliefdheidsgevoelens gehad te hebben voor een vrouw. Dat kan voorkomen omdat het vaak ook iets te maken heeft met het ervaren van warmte die de ander geeft. Overigens kunnen jongeren in het algemeen bij momenten wel verliefdheidsgevoelens hebben op iemand van hetzelfde geslacht, wat later weer verandert. Dat komt omdat jongeren nog bezig zijn met het ontwikkelen van hun seksuele identiteit.

Mocht je -ondanks deze adviezen- toch het gevoel hebben er niet zelf uit te kunnen komen, dan raad ik je aan hiervoor hulp te vragen. Dat kun je doen bij het maatschappelijk werk (bijv. De Vluchtheuvel of De Schuilplaats) of bij Afd. Jeugdzorg van Eleos.

Betsy Westeneng, psychotherapeute/seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie