Tampons inbrengen lukt niet

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Deze vraag is voor mevr.  J. de Jongh-van Hoof. Ik las in het archief een vraag die u heeft beantwoord, maar daar had ik eigenlijk een aantal vervolgvragen op voor u. De vraag ging over het niet in kunnen brengen van een tampon en het nauwelijks naar binnen kunnen gaan met de vinger(s). U zei in uw antwoord dat het hierbij kon gaan over een stug maagdenvlies. Ik denk dus dat ik dit heb. Hier een aantal vragen: 1. Waaran kan ik herkennen of ik dit heb en niet wat anders? (Ik heb in ieder geval geen vaginisme.) 2. U zei dat de huisarts dan verder onderzoek doet. Waar kijkt hij dan naar en wat voert hij uit? (Ik vind dit nogal een heel onprettig idee!) 3. Als ik dan uiteindelijk bij de gynaecoloog terecht kom, wat doet hij dan, en is het probleem makkelijk te verhelpen? Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van de vragen!

Antwoord

1. Tampons inbrengen lukt niet. Vinger(s) inbrengen lukt niet; een penis inbrengen lukt ook niet. Wanneer een vagina twee vingers toelaat, zal ook een penis ‘passen’.

2. Soms zie je bij het spreiden van de schaamlippen het maagdenvlies. Hierin kan je soms een kleiner dan wel groter gaatje zien waaruit toch menstruatiebloed naar buiten kan komen. Wanneer er geen gaatje is, of wanneer deze te klein is, kan bloed zich achter de maagdenvlies ‘ophopen’. Dit schemert dan ‘blauw’ door. Er kan dan sprake zijn van maandelijks buikpijn.

De huisarts zal ook vooral kijken. Hij/zij zal de schaamlippen spreiden en kijken. Verwacht geen inwendig onderzoek met een speculum (eendenbek). Het speculumonderzoek wordt door huisartsen doorgaans niet verricht bij maagden. Soms zal het maagdenvlies ook aangeraakt worden om de stugheid te beoordelen. Vaak is het verhaal echter afdoende: de meeste meisjes met deze aandoening hebben de tampon of vinger tot aan de pijngrens toe naar binnen proberen te krijgen.

3. De gynaecoloog zal ook kijken. Mogelijk zal deze ook een echo maken om op die wijze een indruk te krijgen van de inwendige geslachtsorganen. De ingreep is voor een gynaecoloog eenvoudig. In mijn loopbaan als huisarts ben ik het tweemaal tegengekomen en beide dames zijn in dagbehandeling behandeld. Nadien kan je iets vloeien. Het schaamgebied geneest doorgaans uitstekend.

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medisch