Liever naar de PKN

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Aan een Hersteld Hervormde predikant. Ik ben een jongen van 17 jaar oud en ga met mijn ouders elke zondag naar een Hersteld Hervormde gemeente. Ik moet eerlijk zeggen dat de preken van deze gemeente niet bij mij passen. Ik begrijp er vaak niks van en voel mij er ook niet thuis als ik in de kerk zit. Tegenwoordig luister ik vaak op zondagmiddag naar een preek van de Hervormde kerk uit ons dorp (PKN) via Kerkdienstgemist. Ik begrijp daar veel meer van en voel me gewoon goed als ik daarnaar luister.

Het lijkt me gewoon zo fijn om daar naar de kerk te gaan. Maar ik weet niet of het raar is om naar die kerk te gaan. Ik heb het er nooit met mijn ouders over gehad, maar ik denk dat zij het niet goed vinden als ik daar naar toe zou gaan. Ik hoorde mijn oma pas nog zeggen dat je in de Hervormde kerk voorgelogen wordt, dat daar niet de hele waarheid verkondigd wordt. Ik snap dat niet en wil dit daarom ook aan een Hersteld Hervormde predikant vragen: is het verkeerd om als iemand van de Hersteld Hervormde Kerk naar de PKN te gaan?

Antwoord

Een eerlijke maar ook moeilijke vraag waar deze jongeman mee komt. Van te voren wil ik opmerken dat het een zegen is dat hij niet meteen afhaakt en uit gehoorzaamheid aan zijn ouders zijn tijd in de kerk uitzit. Het is ook positief dat hij via kerkdienstgemist naar de Woordverkondiging van de plaatselijke PKN-gemeente luistert. Ik weet vanzelfsprekend niet in welke plaats hij woont, maar het kan zijn dat de dominee in de HHK-gemeente de jeugd niet aanspreekt.

Deze jongeman is op een leeftijd dat hij waarschijnlijk nog naar de catechisatie gaat. Wellicht dat hij met andere mede-catechisanten dit met de predikant kan bespreken. Daarbij meen ik ook, dat hij het thuis ter sprake moet brengen en eerlijk mag zeggen hoe hij in de kerk zit, maar ook vertellen van zijn luisteren naar de PKN-diensten. Zoveel mogelijk openheid is in deze nooit verkeerd.

Als al deze gesprekken op niets uitlopen, zijn we al een poosje verder en is hij inmiddels 18 jaar jong of er dichtbij gekomen, de leeftijd dat hij zelfstandig wordt. Ik ga nu even op de plaats van zijn ouders staan: Stel dat één van mijn kinderen met zo’n worsteling bij mij zouden komen en de prediking van de PKN-gemeente is naar het Woord, dan zou ik, hoewel met pijn in het hart omdat mijn kind een andere keus maakt dan ik en mijn vrouw (hierbij spreek ik uit ervaring), dankbaar zijn dat zij nog onder het Woord komen.

Met vriendelijke groet en zegenbede,
Ds. C. Oorschot

Tags in dit artikel:

kerkkeuze