Hoe weet je of je het geloof inbeeldt of dat God het echt in je gewerkt heeft? J...

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Hoe weet je of je het geloof inbeeldt of dat God het echt in je gewerkt heeft? Ja, als je in God gelooft en erop vertrouwt dat Hij je zonden vergeven heeft. Wat is nu precies geloven in God? En hoe kun je dat doen? Wanneer mag je vertrouwen dat je zonden vergeven zijn? Hoe krijg je die overtuiging?

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus omschrijft heel mooi en nauwkeurig wat het ware geloof inhoudt. Het bestaat in kennen, toestemmen en vertrouwen. Bij het kennen gaat het om de hoofdzaken van de Schrift: zonde en genade, wet en evangelie, Adam en Christus, dood en leven. Bij het toestemmen gaat het erom dat we hetgeen wij kennen ook voor waar houden. Een onkerkelijke docent godsdienstwetenschappen zou met dat kennen misschien nog ver komen maar hij zal het niet voor waar houden, het niet toestemmen. En dan het vertrouwen. Je zou dat het hart van het geloof kunnen noemen. Bij het vertrouwen zinken wij van harte op het Woord dat wij kennen en toestemmen. We belijden onze schuld en we omhelzen Christus tot vergeving van onze zonden. Hier valt ook de scheiding met het historisch geloof. Daarin is wel het eerste en het tweede maar niet het derde.

Hoe krijg je nu de overtuiging dat je geloof echt is? Drie opmerkingen. 1. Uit de Schrift. Die verzekert de zondaar dat degene die het met Christus waagt niet beschaamt uitkomt. 2. Uit de Heilige Geest. Hij komt op Zijn tijd en wijze en drukt het Woord op een bijzondere wijze af in je ziel en verzekert je kennelijk en overtuigend van je aandeel in Christus. 3. Uit de vruchten: lees goede werken. Zie zondag 32. Ze zijn een bewijs van de oprechtheid van het geloof.

Toets jezelf voor Gods aangezicht aan deze zaken en de toestand van je ziel kan duidelijk voor je zijn.

Hartelijke groeten en Gode bevolen,

Je ds. A. Kot

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid