Op dit moment zijn er in ons gezin vele zorgen, dat komt omdat ikzelf psychisch ...

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Op dit moment zijn er in ons gezin vele zorgen, dat komt omdat ikzelf psychisch niet in orde ben. Ik heb daar hulp en medicijnen voor. Maar wat mij zo bang maakt, is dat ik niets van het geloof en een kerk moet weten. Ik word bij bijvoorbeeld een gebed, een psalmvers, enorm woedend. Dit doet me pijn, vooral omdat ik niet zo opgevoed ben. Wat kan ik hier aan doen? Liefst een antwoord van een Ger. Gem.-panellid.

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Allereerst mijn excuses voor te late beantwoording. Dat is niet mijn gewoonte, maar dit keer zat het niet mee.

Je schrijft dat er in jullie gezin zorgen zijn. En dat heeft alles te maken met het psychisch niet in orde zijn. Je gebruikt zelfs medicijnen. Maar waar je zelf het meest mee zit en wat je ook bang maakt: je wil niets van geloof en kerk weten.  Zeker als dit anders geweest is, brengt je dat in verwarring, maar meer dan dat: tijdens een gebed, een psalmvers word je woedend. Maar ik zie ook een klein lichtpuntje: Het doet je ook pijn, want je bent zo niet opgevoed. Maar weet je wat ik het moeilijkst vind? Wat kunnen we hier aan doen? Eigenlijk heb ik maar één antwoord: breng het bij de Heere. Bij Hem zijn uitkomsten, zelfs tegen de dood.

Toch ga ik proberen om je enigszins een antwoord te geven, al zou ik het liever in een gesprek doen, zeker omdat ik zo weinig informatie heb ontvangen en in een gesprek, zie je elkaar en kun je aanvullende vragen stellen en ook de reactie zien op je gezicht. Omdat je psychische problemen hebt, kan dat een totale verandering geven in je emotionele leven. En ook de invloed van medicijnen kan zowel positief als negatief uitvallen. Het is in ieder geval zeker, dat je door het psychisch niet in orde zijn, totaal anders reageert. Dus er is iets mis, maar wat is de oorzaak? Zijn de problemen de oorzaak van het psychisch niet in orde zijn, of andersom. Ik stel zomaar wat vragen. Waar komt die woede vandaan? Als dit puur is omdat er gebeden wordt, of een psalm gezongen, dan kan dit eigenlijk maar van één kant komen. De vorst der duisternis. Hij heeft niets liever, dat jij in het ongeluk stort en verloren gaat. Daarentegen wil de HEERE jouw behoud, zaligheid en redding. Hij heeft geen lust in jouw dood, maar daarin, dat jij je bekeert en leeft.

Jij moet dus veranderd zijn. Vroeger zong je van harte een psalm, hetzij met je mond, hetzij met je mond en hart en nu...? Je kan het niet aanhoren. Evenals een gebed. Terwijl dat juist het medicijn moet zijn, om ook van je psychische problemen af te komen, word jij weerhouden om te bidden, of wordt boos als een ander bidt. Als je opvoeding geweest is in de vreze des HEEREN, met alle tekort, gebrek en zonde, dan weet je toch beter? Dan kan ik je maar één advies geven: ga de satan te lijf met het Woord van God. Dat is je enige wapen in deze strijd1 Want het is een strijd, dat proef ik uit je vraag. Ook de Heere Jezus werd met deze vreselijk zaken geconfronteerd, in de woestijn zelfs tot drie maal toe. Je begrijpt dat ik de verzoekingen in de woestijn bedoel. Hoe heeft Hij dat mogen doen? Door antwoord te geven: er staat geschreven! Telkens een tekst uit Deuteronomium: Gij zult bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord wat de mond Gods uitgaat; bij de tweede verzoeking: Gij zult de HEERE, Uw God niet verzoeken en bij de derde (knielen voor de duivel): De HEERE, Uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen.

Ik zou zeggen, ondanks je woede en pijn: houdt aan in het lezen, in het gebed! Dit is de weg, die de Heere wil, dat jij zult gaan! Geef niet toe aan die vreselijke woede en de haat tegen het geloof en de kerk. Lees Psalm 73 maar eens rustig, vers voor vers door. Ook daar is iemand (zelfs een kind van God) aan het woord, die het allemaal niet begrijpt.

Mocht je er nog niet uitkomen, dan zou het verstandig zijn mijn persoonlijke e-mailadres op te vragen om meer informatie te kunnen uitwisselen, want het is allemaal erg beknopt en het gevaar is aanwezig, dat ik in mijn beantwoording een totaal verkeerde kant op ga.

Zeg je gevoelens van boosheid openlijk tegen Heere. Hij weet wat maaksel je bent, gedachtig zijnde, dat we stof van jongsaf zijn geweest. Eer dat jij tot Hem roept, kan en zal Hij antwoorden! Vertrouw op Hem en de uitkomst zal niet falen. Geef de mensenmoordenaar van de beginnen geen kans, maar wedersta hem met de wapenrusting uit Efeze 6.

Met een hartelijke groet en heel veel sterkte, wijsheid en bovenal genade om in deze weg Hem nederig te voet te mogen vallen om van Hem, ondanks alles, Zijn wegen te mogen leren.

B. S. van Groningen