Jongen die negen jaar ouder

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Is het slecht voor een meisje als zij een relatie begint met een jongen die negen jaar ouder is? Ik heb er zelf geen problemen mee, maar mijn ouders willen dat ik er mee stop. Terwijl andere volwassenen weer zeggen dat het wel kan... Hoe kijkt u hier tegen aan?

Antwoord

Jouw vraag is vaker gesteld op Refoweb. Deze artikelen zijn te vinden onder de tag 'Leeftijdsverschil'.

1 reactie
mortlach
Het hangt er nogal vanaf, als jij bijvoorbeeld 15 bent en die kerel 24, dan is dat wel zorgelijk.
Het feit dat je "andere volwassenen" zegt, doet mij vermoeden dat je zelf nog niet volwassen bent. En dat zou betekenen dat je nog geen seksueel zelfbeschikkingsrecht hebt. Dit betekent dat je wettelijk gezien geen toestemming kunt geven voor seksuele en intieme handelingen. Dat is zo voor je eigen bescherming, zodat oudere mensen geen misbruik van je kunnen maken. De man zou wettelijk gezien ontucht plegen als jullie bijvoorbeeld zouden zoenen en jij nog geen 16 bent.

Mijn advies, lekker wachten tot je 18 bent en als het serieus is, is hij wel bereid te wachten. En is hij dat niet, nou, dan weet je direct genoeg, natuurlijk. Op latere leeftijd is die 9 jaar wel te overzien.