Werken tijdens het huwelijk

drs. G. Nieuwenhuis / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een stel van 21 en 19 jaar oud. We hebben nu ruim anderhalf jaar verkering en hopen bij leven en welzijn eind van dit jaar te verloven. Langzaam beginnen we ook een beetje te kijken naar een leuk huis. Mijn vriend werkt al een aantal jaren, terwijl ik over een maand klaar ben met mijn studie. We ervaren heel duidelijk dat we door God bij elkaar gebracht zijn, en willen graag leven zoals Hij dat van ons vraagt. We praten samen veel over alles wat ons bezighoudt, en zijn ook heel open naar elkaar toe ook als het gaat over de Bijbel en het gebed. Als we trouwen willen we graag openstaan voor de kinderzegen, maar we zijn erachter gekomen dat een huis in deze tijd (bijna) niet betaalbaar is op alleen het salaris van de man. Daarom is één van onze  vragen of een vrouw parttime mag blijven werken na het huwelijk en of dit ook verantwoord is als er een kindje zou komen. We willen onze kinderen, als we die mogen krijgen, niet naar een creche o.i.d. brengen, maar bijv. naar de grootouders. Voor ons staat het vast dat we geen hypotheek willen op twee fulltime salarissen, dus dat de vrouw verplicht een aantal jaar fulltime moet blijven werken om de hypotheeklasten te kunnen dragen. Maar is het wel verantwoord als de vrouw bijvoorbeeld twee dagen blijft werken? En hoe moeten we omgaan met het feit dat God de vrouw zo geschapen heeft dat ze maar een aantal dagen per maand vruchtbaar is? Als je tijdens deze periode geen gemeenschap met elkaar hebt, is de kans dat je zwanger wordt klein. Is het Bijbels verantwoord om door het gebruiken van deze methode het krijgen van kinderen uit te stellen? God heeft dit toch niet voor niets gegeven? We blijven dit een moeilijk punt vinden, en bidden veel om wijsheid, maar we zouden graag zien dat iemand deze vragen voor ons beantwoord.

Antwoord

Beste vragenstellers,

Fijn om te lezen dat julllie zo open met elkaar praten en dan niet alleen over de dingen van het dagelijkse leven maar ook over de dingen van Gods Woord en wat het  zeggen wil om ons leven in te richten op de wijze zoals de Heere dat van ons vraagt. Het huwelijksleven en alles wat daar mee verband houdt is een tere en ook een persoonlijke zaak. Hoe gaan we straks in het huwelijk als man en vrouw met elkaar om? Is dat op een wijze dat ons gebed daardoor niet verhinderd wordt?

Het is altijd moeiljk om in specifieke situaties algemene adviezen te geven.De ene situatie is de andere niet. Dat gezegd hebbende denk ik niet dat het op zich verkeerd is als de vrouw parttime blijft werken nadat zij getrouwd is, zeker zolang er nog geen kinderen zijn. Het mag niet zo zijn dat er zo'n grote hypotheek is afgesloten dat het 'krijgen' van kinderen jarenlang wordt uitgesteld omdat beiden nog full time werken. Dan wordt krijgen nemen. Maar dat willen jullie ook niet.

Ook nadat er een kindje gekomen is en er zijn bv. grootouders of bv. een vriendin of zus die er éen of twee dagen voor kan zorgen dan hoeft dat niet verkeerd te zijn zolang het niet ten koste gaat voor de zorg en aandacht voor het kindje. Soms is het ook zo dat de man vier dagen per week 9 uur werkt om éen dag per week op het kindje te passen. Dat kan soms ook nog als er twee kinderen zijn maar dat hangt af van de specifieke situatie.

Het is zaak om goede afspraken te maken tussen man en vrouw als het gaat om de zorg voor de kinderen als die komen. Daarnaast is er voortdurend het gebed nodig om niet meegesleurd te worden in de hang naar steeds meer luxe. Dan gaat het om de vraag: werk ik er vooral of alleen om om het materieel steeds beter te krijgen of ook als een roeping om dienstbaar te mogen zijn aan de samenleving en ook iets van mijn bezit af te kunnen staan voor hen die het zoveel minder hebben op deze wereld als wij. Jullie vraag of en op welke wijze het uitstellen van kinderen verantwoord is vind ik niet geschikt om per mail te beantwoorden en ook voel ik me niet voldoende terzake kundig op dit terrein. Belangrijk is in ieder geval je af te vragen welke motieven daarbij voor jullie een rol spelen.

Ik hoop dat ik jullie op deze wijze  toch wat op weg geholpen heb en dat jullie tot een huwelijk mogen komen in de Heere.

Met hartelijke groeten,
G. Nieuwenhuis

Lees meer artikelen over:

gezinsvorming