HHK of  Ger. Gem.

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een dominee uit de Hersteld Hervormde Kerk. Ik zit zelf in de Ger. Gem. en ik heb verkering met een jongen uit de HHK. Ik weet dat wij voor zijn werk in zijn woonplaats zullen gaan wonen en zullen daar naar de kerk gaan. Hij wil HHK blijven en ik  Ger. Gem. blijven, maar je moet samen een keuze maken om naar één kerk te gaan. In de HHK vind ik de manier van preken wat minder tekstuitleg; en als je goed luistert word je ook gewaarschuwd, maar er is verschil van hoe er wordt gepreekt en door wie. In de buurt is er nog wel een andere HHK-gemeente waar een zwaardere dominee staat. Het is ook een keuze voor je verdere leven. Wat zou u mij adviseren? Of moet ik nu niet te bekrompen denken en als je uit de Ger. Gem. komt moet je misschien wennen aan een ander kerkverband waardoor bepaalde dingen toch anders gaan dan dat je gewend bent. Maar het belangrijkste is dat het om de ene boodschap gaat. Zou het een kwestie van wennen een aanpassen zijn?

Antwoord

Om je vraag te beantwoorden is niet erg gemakkelijk. Je hebt het al over een zwaardere dominee, bekrompen denken of aanpassen. Je geeft al aan dat er verschil is tussen hoe er wordt gepreekt en door wie. Je geeft al aan, dat je de dominees bij de Hersteld Hervormde Kerk wat minder tekstuitleg vindt geven. Ook dat zal verschillend zijn.

Ik wil jullie aanraden om met elkaar zondags goed te luisteren naar zowel de prediking in de Hersteld Hervormde Kerk als in de GG en dan die met elkaar bespreken, wat is het verschil, wat is de overeenkomst. Ik kan jullie alleen maar aanraden: luister met elkaar en voor elkaar, bespreek en zoek samen een weg daarin. Ieder naar een ander kerkverband is niet goed, maar samen onder dezelfde prediking zitten om daarna met elkaar er over te kunnen spreken, dat kan bouwen en binden. Het gaat uiteindelijk niet om een kerkverband, maar om het Woord. En dat dat Woord in z’n volle breedte en diepte aan de orde  mag komen.

Je zult misschien zeggen dat je geen antwoord op de vraag hebt. Dat klopt ook. Een dominee van de Hersteld Hervormde Kerk zal zeggen, dat je daarnaar toe moet en een dominee van de GG zal zeggen dat je daar hoort te zitten. Maar heb je dan een antwoord?

Onthoudt goed, dat er niet één volmaakte kerk hier op aarde gevonden wordt dan die ene volmaakte Kerk, waarvan Christus het Hoofd is. En die Kerk gaat dwars door kerkmuren heen. En dat jullie daarvan nu een levend lidmaat mogen zijn of worden. Dan proef je ook of er in de prediking voldoende voedsel is om er weer een week mee door te komen. Zoek samen een weg, zoek samen biddend een weg, opdat de Heere die zal wijzen.

Veel liefde tot elkaar, veel liefde met elkaar tot het Woord van de Heere. Veel geduld met elkaar om voor het Aangezicht van de HEERE de juiste weg te zoeken. En als je het van de Heere verwacht, kom je niet beschaamd uit.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze