Christus' menselijke natuur

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Christus, waarachtig God en waarachtig Mens. Waarom staat dan in vr. en antw 48 v/d Catechismus mens of mensheid niet met een hoofdletter M? Ik vind dit verwarrend. Als het in de Bijbel gaat over Zijn geboorte, staat Kindeken wel met een hoofdletter. Heeft de opgestane Christus, waarachtig God en waarachtig Mens, tevens een menselijke (Menselijke) ziel? Vr. 48: "Maar zo de mensheid niet overal is waar de Godheid is, worden dan de twee naturen in Christus niet van elkander gescheiden?" Antw. "Ganselijk niet; want dewijl de Godheid door niets kan ingesloten worden en overaltegenwoordig is (a), zo moet volgen, dat zij wel buiten haar aangenomen mensheid is (b), en nochtans niettemin ook in haar is en persoonlijk met haar verenigd blijft."

Antwoord

Er wordt in dit antwoord van de Catechismus gesproken over Christus' menselijke natuur. Hij is ons in alle dingen gelijk geworden, uitgenomen de zonden. Dat betekent dat Hij als echt mens een ziel en een lichaam heeft omdat wij mensen ook een ziel en lichaam hebben en beiden gered moeten worden van de de dood willen wij het eigendom van de Heere Jezus kunnen zijn naar ziel en lichaam (HC Zondag 1). De Statenvertaling heeft er voor gekozen om Kindeken met een hoofdletter weer te geven (Lukas 2). De King James Version doet dat niet. Het gaat immers over Hem als mens. Een punt ervan maken lijkt mij niet zinvol.

Ds. A. J. Schalkoort