Ik begon te twijfelen aan de Bijbel een jaar geleden. Ik kon niet meer begrijpen...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Ik begon te twijfelen aan de Bijbel een jaar geleden. Ik kon niet meer begrijpen hoe groot God is, de schepping zo mooi, en ik viel echt in ongeloof op sommige momenten. Nu ben ik er echt overspannen van en heb ik het idee dat satan me steeds aanvalt door twijfel te zaaien over de Bijbel en het bestaan van God. Als ik de Bijbel weer lees weet ik dat God er is, maar ben ik zo bang dat zulke vreselijke ongelovige gedachten niet meer vergeven worden. En zo draait het steeds in een kringetje.

Antwoord

Twijfelen, daar kan iedere gelovige over meepraten. Toch praten we het twijfelen daarmee niet goed. Hoe kom je het twijfelen te boven? Je noemt zelf al het lezen van de Bijbel, maar dan wordt de Satan juist ook actief. Satan laat ons met rust als we van God afgaan, maar hij probeert ons altijd van God af te trekken, als we de Heere God zoeken. Dit zou je kunnen helpen om uit het kringetje te komen. Door te beseffen dat de satan je in het kringetje wil houden, maar dat de Heere God jou Zijn genade en Zijn liefde wil schenken.

Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je gaat nadenken en de Schepping probeert te begrijpen, dat het je duizelt. Dat is bij mij ook het geval. Maar het wonder is, wanneer we ons biddend overgeven aan het Woord van God, dat Hij in Jezus Christus het verlorene zoekt en wil redden, de Heere ook door Zijn Geest iets wil laten merken van Wie Hij is. Dan wordt het voor mij een veel minder groot probleem, dat ik de schepping door God niet kan begrijpen en dat ik niet met mijn verstand kan bewijzen dat de Bijbel echt waar is. Vraag maar eenvoudig: “Heere, wil door Uw Woord tot mij spreken en mij doen ervaren dat U er bent”. Op Zijn tijd zal de Heere je zeker antwoord geven. Dan word je door Zijn genade boven de twijfel uitgetild.

Zou God jouw ongelovige gedachten willen en kunnen vergeven? Het zijn geen goede gedachten en daarom juist erg, omdat ze je belemmeren om tot de God van het Woord te gaan. Maar we lezen in 1 Johannes 1, dat de Heere getrouw is om de zonden te vergeven, als wij onze zonden Hem belijden. Op dat woord mogen we ons vertrouwen stellen en onze biddende handen daarop leggen. Want Gods belofte is vanwege het bloed van Jezus Christus een betrouwbare belofte! Zo zal de Heere de zonden vergeven.

En als deze zondige gedachten en andere zonden terug komen in ons leven? De Heere weet wie we zijn, geneigd tot alle zonden. Maar de Heere Jezus is juist in de wereld gekomen, voor zulke zondaren als jij en ik. Hij weet wie we zijn en in onszelf blijven. Maar Zijn genade is groter dan al onze zonden!

Ds. A. Jonker