(...) Bij ons in de kerk zeggen ze vaak, niemand wil uit zichzelf de Heere vreze...

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik kan wel zeggen dat ik de Heere vanaf mijn jeugd hebt gevreesd. De psalmen hebben mij van kind af aan veel troost gegeven. Bij ons in de kerk zeggen ze vaak, niemand wil uit zichzelf de Heere vrezen. Dit doet mij veel verdriet want ik wil juist heel graag de Heere vrezen ook al doe ik elke dag zonden. Denk ik er te makkelijk over? Bij alles wat ik doe, denk ik wat wil de Heere dat ik doe. En als we zingen “Wie heeft lust de Heere te vrezen”?, denk ik: Ja Heere, ik wil U graag vrezen. Op huisbezoek durf ik niets te zeggen want dan ben ik bang dat de ouderlingen zeggen dat ik er te makkelijk over denk. Ik ben erg door mensen teleurgesteld de laatste jaren, alleen de Heere is overgebleven. Die stelt nooit teleur. Soms als ik erg verdrietig ben, denk ik: Heere neem mij maar weg, zodat ik U eeuwig groot kan maken.

Antwoord

Lieve broeder of zuster,

Wat een heerlijk wonder heeft er plaatsgevonden in uw leven! U schrikt misschien van mijn reactie, maar dat hoeft niet hoor. In de Bijbel lees ik iets heel bijzonders voor u: “Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest  zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn  afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven”... En dan staat er geen punt maar een dubbele punt: “Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar  Zijn welbehagen” (Filippenzen 2:12,13).
Vanuit onszelf zoekt niemand de Heere. We wijken van Hem af met een altijddurende afwijking. Steeds maar verder van Hem weg. Wat een wonder als dat veranderd is in ons leven. Misschien al als kind. Niet iedereen heeft een bekeringsverhaal. De Heere trekt ook mensen van jongsaf met liefelijke trekkingen. Met liefde tot God in het hart, met een verlangen om Hem te dienen. Met een vurige begeerte om helemaal van Hem te zijn.

Als het zo is in uw hart dat u lust heeft om de Heere te vrezen, roep het dan maar uit tegen Hem. Wat de wereld (en de kerkmensen) dan ook zeggen mogen. Trek u er niets van aan. Zijn liefde in het hart is groter en heerlijker dan de gehele wereld bezitten. Door mensen teleurgesteld worden is niet zo vreemd. Maar soms geven we er zelf wat aanleiding toe. Mensen begrijpen je soms niet goed. De Heere stelt inderdaad nooit teleur. Zoek maar veel Zijn liefde en geborgenheid. Bij Hem is alles om te kunnen leven en om te kunnen sterven. Maar dat wist u zelf al.

Wat betreft het weggenomen worden. Ik kan me daar iets bij voorstellen, maar het is niet de weg die je gaan moet. Iedereen heeft een taak in het leven. Misschien zie je die nu niet zo helder, maar vraag de Heere om Zijn Licht en Zijn Geest om te zien hoe Hij wil dat je weg  zal gaan.

Heel veel zegen van de Heere God. Die God die je nooit teleur zal stellen. Nu niet en ook in het uur van je dood niet.

Hartelijke groeten vanuit een heet Mazamari, Peru,
evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid