Uiterlijke eisen voor afleggen belijdenis

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik wil volgend jaar heel graag belijdenis van mijn geloof doen. Ik zit in de Ger. Gem. maar loop tegen een paar dingen aan. Ik wil dus heel graag in  het openbaar voor God en voor de gemeente kiezen om God te volgen. Mijn verlangen gaat daar heel erg naar uit. Ik wil dus belijdenis van mijn geloof afleggen maar ook van de leer.

Alleen onze dominee (en misschien heel de Ger. Gem.) stelt bepaalde eisen aan het uiterlijk e.d. Dus als je belijdenis gedaan heb en je wilt aan het avondmaal, dan mag je geen broek dragen. Je mag geen tv hebben enz. Terwijl ik weet dat ik met die dingen niet akkoord ga. Ik weet dat ik verantwoord met de tv om kan gaan, al zou ik die later nemen. Maar het doet me pijn dat het hier een beetje op vast loopt. Ik wil heel graag bij de Ger. Gem. blijven, maar zo kan ik voor mijn gevoel geen belijdenis doen omdat ik het met die dingen niet eens kan zijn.

IK WEET DUS NIET WAT IK MOET DOEN! En het zit echt heel hoog bij mij. Moet ik dan van kerk veranderen? Maar ik ben toch niet voor niets in deze gemeente geplaatst en ik heb hier ook mijn taken? Ik kom er voor me zelf niet uit. En uitstellen wil ik ook niet. Kunt u mij helpen?

Antwoord

Belijdenis doe je in de eerste plaats voor God. In de tweede plaats in je eigen plaatselijke gemeente. In de derde plaats binnen een bepaald kerkverband. Dat zijn drie concentrische cirkels.

Nu heb jij problemen met bepaalde regels, die gesteld worden in je plaatselijke gemeente. Daar moet je een gesprek over hebben het je kerkenraad. Misschien kunnen zij je inwinnen voor de achtergronden van bepaalde standpunten zodat je toch overstag gaat. Kom je op een tegengestelde mening uit en weet je zelf voor God dat je dat kan verantwoorden en je houdt je dus niet aan de regels van de gemeente, dan zul je niet worden toegelaten tot het doen van belijdenis. De consequentie is dan voor jou dat je in die betreffende gemeente geen belijdenis doet.

Als je niets zegt, belijdenis doet en toch je niet onderwerpt aan de regels, is dat niet eerlijk en kom je onder de vermaning van de kerkenraad terecht. Dat lijkt me ook niet zo'n mooi begin. Dan zul je een keus moeten maken.

Ik zou het jammer vinden als alles draait om uiterlijke zaken. Het gaat om de kern van wat nu eigenlijk belijdenis doen inhoudt.

Zie daarvoor mijn lezing over het doen van belijdenis.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Noot redactie Refoweb: Een lezing van ds. Vreugdenhil hierover is door de vragensteller op te vragen bij de redactie van Refoweb: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

belijdenis