David roodachtig

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel in 1 Samuël 16 en in 1 Samuël 17 staat dat David roodachtig was. Betekent dat dat David rood haar had of dat hij een roodachtige huid had?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het gaat over het woord dat voorkomt in Genesis 25:25 (over Ezau) en 1 Samuel 16:12a en 17:42. Dit woord is sterk verwant met het woord voor mens (Adam) dat op zijn beurt weer samenhangt met het woord voor stof/aarde, waar de mens uit genomen is. De kleur kan dan iets aanduiden als: donkerkleurig, vaak wordt aan roodachtig gedacht.

Het lijkt het meest waarschijnlijk dat dit ziet op de huidskleur/gelaatskleur. David als herder was altijd buiten, dus zijn gezicht kan blozend geweest zijn van de zon.

Een aanwijzing hiervoor kan ook nog zijn 1 Samuel 19:13 over de geitenvel die Michal over het beeld legt dat David voor moet stellen. Als de roodachtige kleur op Davids haar zou slaan is moeilijk in te zien dat een geitenvel dit zou moeten nabootsen. Dat kan wel als we aannemen dat de haarkleur 'gewoon' zwartachtig was, dat is door een geitenvel na te bootsen.
Het roodachtige zou dan dus inderdaad op zijn gelaatskleur moeten slaan.

Ds. D. Breure

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kockengen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

David