Doop van ouders overnemen of echt geloof

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Wij, mijn vriend en ik, zitten al geruime tijd met een meningsverschil over het doen van belijdenis. Volgens hem is het een zaak van het uiterlijk overnemen van de doop van de ouders, waar geen echt geloof voor nodig is. Maar waarom is het dan belijdenis van het GELOOF? Hoe kan je nu zeggen dat je de leer voor waar houdt enz., zonder dat je het oprecht gelooft? Dat klopt toch niet? Graag een EERLIJK antwoord, liefst van een Ger. Gem.-dominee.

Antwoord

De verantwoordelijkheid van je doop van je ouders overnemen is maar één aspect van het belijdenis doen. Overigens fijn dat jullie hierover in gesprek zijn.

Je kunt belijdenis doen van de 'leer' en belijdenis doen van je 'geloof' niet tegen elkaar uitspelen. Het gaat om de geloofsleer, die je niet alleen verstandelijk voor waar houdt, maar die je ook innerlijk met heel je hart aanvaard met betrekking tot jezelf: zonde en genade, schuld en vergeving.

Zie verder mijn lezing over het belijdenis doen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Noot redactie Refoweb: Een lezing van ds. Vreugdenhil hierover is door de vragensteller op te vragen bij de redactie van Refoweb: vragen@refoweb.nl

Lees meer artikelen over:

belijdenis