Problemen bij stage lopen

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Na een beroepsopleiding te hebben voltooid, ben ik verder gaan studeren. De eerste jaren verliepen nagenoeg probleemloos. Ondanks dat ik er veel bij werkte in een hbo-functie, mocht ik alle (op één na) tentamens halen. Nu ik moet stage lopen ervaar ik veel problemen. Op mijn werk was men tevreden over mij, ik kreeg vaak waardering; zowel van mijn leidinggevende als van andere mensen. Ik handelde adequaat, was flexibel, ik kon snel beslissingen nemen en maakte nauwelijks spelfouten. Nu ik stage loop is mijn ‘gevoel’ helemaal anders. Bij alles wat ik doe, denk ik: “Wat zou m’n stagebegeleider ervan vinden” of “ik doe het vast weer helemaal fout.” Ik kan me tijdens de stage slecht dingen herinneren. Ik maak gruwelijke spelfouten. Ik werk bij mijn stagebegeleider (vrouw) in hetzelfde kantoortje en het lukt mij vaak niet om na te denken. Het is net alsof ik kortsluiting in m’n hoofd heb. Mijn prestaties zijn ver onder de maat. Ik erger mij mateloos aan mijzelf. Ik weet dat ik het kan, maar het komt er niet uit.

Ik heb van alles geprobeerd; o.a. mijn irrationele gedachten vervangen door reële gedachten, maar het lukt niet. Mijn stagebegeleider is kritisch; ze vindt dat de stagetijd veel te kort is en dat ze daarin bijna geen competente stagiaire kan afleveren. Nu heb ik een tussenevaluatie gehad en daarin geeft ze aan dat ik waarschijnlijk niet geschikt ben voor dit vak. Mijn studiebegeleider gaat daar helemaal in mee. Nu heb ik binnen deze studie weinig tot geen contacten bij wie ik dit probleem kan aankaarten. Ik kan wel naar de geschillencommissie stappen, maar dat vind ik ook weer zo rigoureus. Eigenlijk wil ik niets liever dan stoppen met de opleiding; maar dan vergooi ik drie jaar. Heeft u misschien tips over wat ik kan doen; hoe kan ik anders gaan denken?

Antwoord

Beste...,

Er zijn twee dingen: Je zegt dat de eerste jaren van je huidige studie nagenoeg probleemloos zijn verlopen. Tijdens die jaren moeten er dan toch mensen (docenten) zijn geweest die jou gevolgd hebben en die het een en ander van jou kunnen hebben gezien, waardoor zij jou geschikt en toelaatbaar vonden voor je huidige stage. Mijn ervaring is dat opleidingen studenten niet op stage sturen als zij hen daar niet geschikt voor achten (aangezien dat ook geen reclame is voor de eigen opleiding).

Het tweede is dat jij tijdens je stage op de ene of andere manier blokkeert. De vraag is wat daar de reden voor is. Heeft dat te maken met de opstelling van je stagebegeleidster, de aard van het werk, of wat dan ook. Of is het misschien een combinatie factoren?

In elk geval zou ik dit bespreekbaar maken in het bijzijn van je stagebegeleidster en iemand van je opleiding die jou toelaatbaar heeft geacht voor deze stage. Gewoon benoemen dat je blokkeert, jezelf niet bent, onderpresteert en dat je samen met hen daar de oorzaak voor wilt zoeken en vinden, om vervolgens het adequaat en professioneel op te kunnen lossen. Ik vermoed dat een en ander zeker te maken heeft met de opstelling en verwachtingen van je stagebegeleidster en vindt tussen jullie niet de juiste chemie plaats. De vraag is dan of dat op te lossen is, want dat vraagt ook van haar actie en reactie en het is niet zeker of zij daartoe bereid is.

Misschien kan het je ook helpen om met iemand die kennis van zaken heeft en die verder onpartijdig is in deze kwestie ook eens het gesprek aan te gaan over de oorzaken van jouw blokkades en wat je eraan zou kunnen doen. Er zijn verschillende persoonlijke adviespraktijken waarmee je misschien je voordeel kunt doen.

Mocht je er met je stagebegeleidster helemaal niet uitkomen, dan zou ik met iemand van je opleiding in gesprek gaan over de mogelijkheid van een alternatieve stageplaats. Natuurlijk is het dan wel jammer van de tijd die je nu op je huidige stageplek hebt doorgebracht (ook al zul je achteraf zien dat je daar toch het nodige van geleerd hebt), maar drie jaar studie zomaar laten vallen zou ik nooit doen. Zeker niet omdat ik aan niets kan merken dat de studie op zichzelf niet bij je past.

Bij elke opleiding zijn stagebegeleiders, vertrouwenspersonen, studentbegeleiders die een open oor zouden moeten hebben voor jouw problematiek. Maak daar dankbaar  gebruik van!

Wijsheid!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

stage