Mannen die porno kijken

Tot Heil des Volks / 3 reacties

Vraag

Er zijn al een heleboel vragen gesteld over mannen die porno kijken en sekssites bezoeken. Zo langzamerhand ben ik er een beetje van overtuigd geraakt dat je tot de uitzonderingen behoort als je man er niets mee te maken heeft. En het is dus geen verrassing: mijn man heeft het ook gedaan. Ik weet niet of hij het nu nog doet, ik ben bang van wel. Ik heb enigszins een manier gevonden om er mee om te gaan, maar ik weet niet helemaal zeker of het een goede manier is. Ik probeer de zonde van de persoon te scheiden, zodat ik al mijn haat, walging, afkeer en woede op de zonde probeer te richten, want het is 'legaal' om de zonde te haten en er een afkeer van te hebben. Op die manier kan ik toch een heleboel emoties kwijt. Het lukt in de praktijk natuurlijk niet altijd even goed, maar toch... Is dit een goede manier? Als het me helpt kan het toch geen kwaad, hoop ik?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Op zich is het juist om een onderscheid te maken tussen een persoon en zijn zondige gedrag. Het is onterecht om mensen alleen maar te bekijken in het licht van de verkeerde dingen die ze doen. Je kunt echter op zo’n manier met deze situatie omgaan dat je in een positie terechtkomt dat je gevoelens je parten blijven spelen en de problemen die er zijn in stand blijven. Waarom mag je niet boos worden op je man die dingen gedaan heeft (of nog steeds doet) die jou diep kwetsen, die een negatieve invloed hebben op jullie relatie en die ook niet goed zijn voor je man zelf?

Dat je krachtige emoties ervaart in deze situatie is normaal. De vraag is: hoe kun je op zo’n manier met die emoties omgaan dat het iets goeds uitwerkt voor jullie relatie? Dat begint met erkennen dat jouw emoties er mogen zijn. Maar je kunt ook nadenken over hoe wat je voelt op zo’n manier te communiceren dat het jullie relatie ten goede zal komen (misschien vooral op langere termijn). Bijvoorbeeld door hem te vertellen hoe diep je gekwetst wordt door zijn gedrag en wat het nog meer met jou doet.

Als er een ding belangrijk is in de relatie man-vrouw is dat het beleven van intimiteit. Porno zorgt ervoor dat die intimiteit niet beleefd wordt.

Verder is het goed om te beseffen dat bij sommige (of misschien wel veel) mannen die zich bezighouden met porno sprake is van een vorm van verslaving. Als echtgenote is het moeilijk te begrijpen als je man telkens terugvalt. Niet dat dit een excuus is voor het verkeerde gedrag. Maar hij is als het ware een gevangene geworden. Hij heeft hulp nodig bij het loskomen hieruit.

Verschillende redenen om in gesprek te gaan met je man. Een dergelijke stap is niet altijd gemakkelijk. Misschien heb je zelf steun nodig in deze periode die niet gemakkelijk is. Een gesprek met een pastorale werker of hulpverlener kan je helpen om je weg te vinden in deze situatie.

Reitze Siebesma

Tot Heil des Volks

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Amsterdam
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

porno
3 reacties
Alphonsus
Het lijkt mij zinvol nooit met verwijten naar je man toe te gaan of allerlei controle mechanismes in te bouwen. De ervaring leert bij velen dat dat niet werkt.
Wel aangeven dat je man je zeer krengt en dat je er veel verdriet van hebt dat zijn handelswijze zo is.
Laat hem beseffen dat hij een emotioneel slachtoffer van je maakt. Van een vrouw die hij toch lief heeft, waar hij in het verleden voor gekozen heeft en waar hij samen kinderen mee gekregen heeft, waar hij samen in gerustheid van ziel toch oud mee wil worden.

Strijd met hem mee om de draad van de juiste onderlinge verhouding weer op te pakken.
loes
beste vragenstelster,

ik vind het antwoord zinvol wat op je vraag is gegeven. Maak je zelf niet wijs dat het enigsinds normaal is dat je man naar porno kijkt omdat zoveel mannen het doen.

Helaas heeft mijn man me op dit punt ook enorm teleurgesteld. Maar ik kan zijn gedrag absoluut niet goedkeuren of enigsinds relativeren. Het voelde voor mij als een soort vreemdgaan.

Ga met hem praten en vertel je verdriet en de gevoelens die het bij je losmaakt. Ga er samen mee in gebed. Het trekt enorm en het gevecht is zwaar maar er los van komen is zeker mogelijk.

Ik wens je alle goeds en accepteer het niet deze vernedering,vecht voor een vernieuwde omgang met elkaar, waar je gelijkwaardig voor elkaar bent.
Theodoor
Beste vragenstelster,

Ik weet uit ervaring hoe sterk porno trekken kan, als je er eenmaal in verstrikt zit kom je er op eigen kracht niet uit!

Probeer er samen over te praten, en dat te blijven doen! Hoewel het moeilijk is, is het wel goed om erover in gesprek te blijven. Bid samen of God wil helpen te strijden tegen deze zonde. Ik weet uit eigen ervaring dat God helpen wil en kan.

Ik ben er zelf helemaal los van, en dat wens ik je man dan ook van harte toe. Je mag, moet misschien, wel boos op hem worden. Laat hem echter ook zien dat je wel van hem houd en hem niet verstoot. Voor mij was het een wonder dat mijn vriendin toch van me houd en mij niet verstoten heeft toen ik het haar vertelde.

Met alle aandacht die de laatste tijd (gelukkig) aan dit onderwerp gegeven wordt snap ik je opmerking dat het wel normaal lijkt. Het is het echter absoluut NIET!

Veel sterke hiermee en ik wens het jullie samen toe dat God hierin wil uithelpen. Hij is sterker dan de duivel die zo probeert een van de mooiste dingen kapot te maken.