De Nieuwe Uri Geller

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Paul. Op televisie is nu het programma te zien “De Nieuwe Uri Geller” Sommige van onze christelijke vrienden ziet hier geen kwaad in en zeggen dat dit alles alleen illusie is. Is het daadwerkelijk een (illusionisten)act of zijn hier ook duivelse krachten en machten in het spel?

Antwoord

Uri Geller beweert bovennatuurlijke krachten te hebben en in de nieuwe show worden mystieke en occulte zaken gebruikt. Zo las ik op internet “Owen Darque vraagt Patty te denken aan een overleden dierbare en spelt met een ouijabord de naam Robert’. Dit zijn zaken waar een christen zich niet mee bezig mag houden.

Verder is de vraag of Geller echt paranormale krachten gebruikt, of dat hij slimme trucs uithaalt en in feite een goochelaar is. Bij de stichting Skepsis is men van dit laatste overtuigd. Ook iemand als James Randi probeert alle trucs te ontmaskeren. Zie http://www.skepsis.nl/blog/2008/01/de-nieuwe-uri-geller-een-betere-goochelaar/

Vermoedelijk worden de kijkcijfers hoger als paranormale aspecten erbij worden gehaald. Of de paranormale aspecten nu wel of niet echt zijn, het feit dat ze erbij worden gehaald, betekent dat grote terughoudendheid bij het kijken op zijn plaats is.

Ook trucs waarbij met de dood ‘gespeeld’ wordt (bijv.: kijken of een strop het houdt), lijken me niet aan te bevelen voor christenen.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

goochelen