Gift na huisbezoek

Ds. N. den Ouden / 4 reacties

Vraag

Heeft het een reden die ik niet ken, dat de ouderlingen na hun bezoek geld krijgen voor de kerk of diaconie? Misschien is het een traditie in onze gemeente, maar het kan ook een andere reden hebben. Dus als de ouderlingen na hun huisbezoek weer vertrekken, krijgen ze geld voor de kerk mee.

Antwoord

Dank voor de vraag, al kan ik er niet veel over zeggen. Ik merk dat het per gemeente verschillend is of mensen na een bezoek geld meegeven voor de kerk. Als het bij een verjaardags- of jubileumbezoek is, zou er de gedachte bij kunnen zitten van dankbaarheid die blijkt uit een gift. Mijn ervaring is echter dat veel mensen ook bij een ‘gewoon’ bezoek iets meegeven voor de kerk. Misschien zit er een gevoel achter van: Als we de kerk bezoeken geven we een gift. Als de kerk óns bezoekt doen we het ook.

Het is natuurlijk mooi om geld te ontvangen voor de kerk, maar ook wel eens lastig. Er zit nogal eens een bankbiljet in mijn jas waarvan ik niet goed meer weet of het nu een gift voor de kerk was of niet. En bij twijfel ga ik er toch maar vanuit dat het voor de kerk is... Maar zo zijn er wel eens erg veel giften voor de kerk. En mijn vrouw maar zeggen: Stop je eigen geld dan ook in je portemonnee...!

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

diaconiegifthuisbezoek
4 reacties
pannenkoek
Bij mijn ouders in een grote gemeente gebeurt het ook nog. Voornamelijk van bejaarden. Dan staat er in de kerkbode: Giften voor de kerk via ouderling (naam) € 50,- van J. te U. ( jansen te Utrecht)
Zo kan de gever zien of dat zijn/haar gift is over gekomen, en niet in de zak van de ouderling blijft steken.
roel
Bij ons is het niet gebruikelijk om giften contant mee te geven.
Alle giften komen via de bank binnen, zelden wordt het aan mij als penningmeester contant gegeven.
Bij ons geven we ook niet aan wie wat geeft. Dit in het kader: laat uw linker hand niet weten wat uw rechter hand doet.
Wat pannenkoek zegt is wel goed natuurlijk: laten weten dat het daadwerkelijk aangekomen is. Een kas controle commissie controleert jaarlijks de boekhouding van de kerk.
helmuthoorn
Luister maar naar je vrouw, broeder. ^__^

Mijn portomonee is, zoals bij de meeste predikanten, doorgaans leeg.
Geldelijke giften van gemeenteleden zitten doorgaans toch ook in enveloppen?
Hier in '' `t Oost'n'' althans wel.
Zo niet, steek dan maar een envelop in je binnenzak, met het opschrift; ''Giften huisbezoek''.
sydneylover
Heel toevallig dat juist vandaag de fraudezaak van 650.000 door een kerkenraadslid (penningmeester) in een gemeente de krant haalde. Vergeet niet dat de gelegenheid de dief maakt!

Ik zou geld aan een ambtsdrager meegeven dus nooit doen, gewoon giraal overmaken, dat houdt de boel wel zo transparant. En anders zoals @pannenkoek het aangeeft (wat trouwens ook in onze gemeente een gewoonte is).