Ongeloof is zonde

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Waarom is ongeloof zonde? Ik denk dat ik het wel weet, maar ik kan het voor mezelf niet concreet beantwoorden.

Antwoord

Beste vragensteller, Ja ongeloof is zonde. Een mens gaat uiteindelijk verloren vanwege ongeloof. “Hij straft ons, maar naar onze zonden niet!” Ps. 103 (ber.).  Zonde is erg, ongeloof erger. Dan vertrouw je de Heere niet op Zijn Woord. Het welmenend spreken van de Heere komt tot de hoorder. In dat gehoorde Woord zit ook de genade om er persoonlijk “amen” op te leren zeggen. Naar de kant van de ontdekking aan de ellende en de verlossing door Christus` offer, alsook richting dankbaarheid voor ontvangen genade. Wie niet “amen” zegt, maar “neen”(zo is de mens van nature), maakt de Heere in feite tot een leugenaar in Zijn Woord. Die zondaar wil zèlf god zijn/blijven in het diepst van zijn gedachten en weigert te bukken onder Gods Majesteit.

Daardoor lìgt hij niet alleen verloren, maar gaat hij ook verloren. Omdat Hij God niet serieus neemt en zo het zoenbloed van Christus eigenlijk met de voeten treedt en de Heere opnieuw kruisigt (Hebr. 6:6). Dit wordt als eigen schuld aangerekend, door Gods heilig recht. Dan is er geen Borg voor de ziel, in tijd en eeuwigheid.

Ik hoop dat jij, beste vragensteller, iets van dat andere leven weet. Met eeuwigheidsperspectief tot bij de troon van het Lam.

De Heere zegene je!

Ds. H. H. Klomp