Geen vurig gebed

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Vaak word ik aangevallen met de gedachte dat mijn gebed geen vurig gebed is. Wat kan ik dan het beste doen? Zo'n gedachte ontneemt mij alle troost tot verhoring van het gebed. Hoort de Heere niet om de echtheid en vurigheid van het gebed maar alleen om iets in Hem? Maar waarom wordt dan opgeroepen om vurig, aanhoudend en ernstig te bidden? Mijn gebed haalt het nooit. Altijd biddeloos, traag, lauw, geesteloos.

Antwoord

Beste vragensteller,

Terwijl ik je vraag lees komt er langs mijn raam een zwerm met kraaien voorbij. Ze krassen wat en kraaien wat, maar het trekt wel mijn aandacht. Zo kan het ook zijn met ons bidden: dat het is als het krassen van een kraai, maar de Heere hoort het! Laat ik je het volgende zeggen:

Er wordt zeker opgeroepen om vurig en aanhoudend te bidden. Maar, de ervaring dat het van jezelf traag en lauw blijft is niet vreemd. Van onszelf zijn we niet vurig in ons gebed. Maar, laat het je niet ontmoedigen. Je hebt er blijkbaar toch veel zorg over, last van dat het niet is zoals je meent dat het zou moeten zijn. Daarom moet je voor jezelf eens het volgende overwegen: je zegt het zelf ook al, dat het niet afhankelijk is van onze stemming en inzet, onze vurigheid en echtheid. Dat klopt! Laat dat dan ook staan! Als de troost afhankelijk is van jouw vurigheid, dan klopt er iets niet! Dan is het niet van God, maar van jou afhankelijk! Dat is een manier van denken die grote opgang maakt onder veel jongeren: mijn inzet moet garant staan voor de ervaring die ik erbij heb. Maar, zo werkt het niet.

Vurigheid heeft namelijk ook alles te maken met trouw! En wat jij moet gaan doen -denk ik- is voor jezelf vaste tijden inbouwen, waarop je gaat bidden. 's Morgens en 's avonds pak je je Bijbel, ga je eenvoudig iets lezen en dat breng je biddend terug tot God. En laat daarbij allerlei gevoelens van verwachtingen en verhoringen los! Daar komt de Heere wel op terug! Wees jij maar eenvoudig en trouw, want God hoort ook de stem van de jonge raven! Bidt elke keer om Zijn zegen, om de kracht van de Geest van de gebeden. Maak er een vast patroon van, en laat het niet afhankelijk zijn van jouw vurigheid en geestelijkheid, maar wees trouw in je gebeden. Je zult merken, dat hoe meer je trouw daarin zult zijn, hoe meer zegen je ervaart. Maar, dan vraagt ook tijd...

Veel gebedszegeningen!

Ds. A. Goedvree, Wezep

Lees meer artikelen over:

bidden