Vruchtbaarheid na pilgebruik

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik (22 jaar) heb 3 jaar de pil geslikt i.v.m. erge menstruatiepijn. Na ons huwelijk ben ik daarmee gestopt omdat we een kinderwens hebben. Ik had meteen daarna mijn gewone cyclus weer terug met erge buikpijn. Betekent dit dat ik vanaf die periode meteen weer vruchtbaar ben? Want ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat het een poos kan duren. Maar is dat ook als je je eigen cyclus weer terug hebt? We zijn nu ruim een half jaar aan het proberen, maar ik vraag me steeds meer af of ik al wel weer vruchtbaar ben...

Antwoord

De kans is groot dat je op dit moment weer vruchtbaar bent, zeker gezien de regelmatige cyclus. Een enkele keer duurt het bij vrouwen een tijd -na pilgebruik- dat de menstruatie terugkomt, en daarmee blijft de kans op zwangerschap dus uit. Medisch gezien vinden dokters het pas een probleem worden wanneer er na een jaar nog geen zwangerschap is opgetreden. Eerder bestaat er eigenlijk geen reden voor onderzoeken. In dat jaar moet dan serieus geprobeerd zijn zwanger te worden, d.w.z. in ieder geval 1-2 keer vrijen, met vaginale zaadlozing, in de dagen rond de eisprong. Mocht na dat jaar het nog steeds niet gelukt zijn, is het raadzaam om je arts te bezoeken.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

de pilvruchtbaarheid