(...) Hoe kan ik weer worden als voorheen, gewoon geen spanningen, zenuwen, enz....

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongeman van 28. Een jaar geleden werd ik tijdens een warme zomerse kerkdienst op zondag niet lekker. Ik voelde me heel draaierig en kreeg het gevoel dat ik flauw ging vallen of onwel(wat misschien hetzelfde is) werd. Gelukkig is dat niet gebeurd en kon ik nog op tijd de dienst verlaten en ging het weer beter. Maar nu komt mijn vraag: de zondag erna ging ik weer naar de kerk, maar heel anders dan voorheen; gespannen, zenuwachtig, bang dat hetzelfde gevoel terug zou komen. Op dat soort momenten merk ik dat de spanning in mijn hele lichaam zit en dat maakt me zenuwachtig en ook heel onzeker. Eerder had ik nooit last van zoiets en zag ik er ook nooit tegen op om in een ruimte samen te komen met veel mensen. En nu al een jaar gaat het op en neer. Soms sla ik wel eens een kerkdienst over, hoewel ik weet dat dat niet goed is.. Maar voordat ik dan ga komt dat onzekere en gespannen gevoel weer en ontbreekt me de moed om te gaan. Ik slik dan bijvoorbeeld Noratabletten tegen diaree en een middel (op natuurlijke basis) wat rustgevend is, wat niet altijd het gevoel geeft dat het helpt. Wat is uw advies? Hoe kan ik weer worden als voorheen, gewoon geen spanningen, zenuwen, enz.? Ik wil zo graag weer in alle rust naar de kerk kunnen gaan en ontspannen kunnen luisteren. Is het verstandig om een huiarts te raadplegen zodat die mij wat van de apotheek kan voorschrijven, wat ik dan af kan bouwen? Ik hoop straks ook belijdenis te doen, waar ik nu al als een berg tegen op zie: voorin de kerk, enz. Ik kan dat toch om mijn gevoel niet achterwege laten? Het heeft een plaats in mijn gebed, maar ik voel het niet altijd als verhoord. Ik voel me dan vaak zo onzeker. Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel. Als ik bij mezelf te rade ga denk ik misschien is het beter om is naar een arts te gaan, maar wat is uw mening?

Antwoord

Om met het laatste te beginnen, denk ik inderdaad dat het beter is om een arts te raadplegen. Toen je een jaar geleden onwel geworden bent, kwam dit waarschijnlijk door de warmte. Als je met veel mensen in een relatief kleine  ruimte aanwezig bent, kun je niet lekker worden door de warmte, een tekort aan zuurstof of iets dergelijks. Deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat je nu steeds weer bang bent voor herhaling. Je wordt zenuwachtig en krijgt daardoor ook allerlei lichamelijke klachten. waarschijnlijk ga je ook anders ademen, waardoor je gaat hyperventileren. Deze klachten passen bij angst en fobische klachten en kunnen vaak goed behandeld worden met behulp van een psycholoog en of met medicijnen.

De Norit die je gebruikt is niet zo handig omdat dit een middel is tegen diaree en niets doet op je angstklachten. Al met al een goede reden om toch eens een bezoek aan de huisarts te brengen.

R. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch