De Heere Elia zal zenden

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Wat bedoelt de profeet in Maleachi 4:5 wanneer hij schrijft dat de Heere Elia zal zenden voordat de grote en vreselijke dag van de Heere komen zal?

Antwoord

Beste vragensteller,

Zo op het eerste gezicht is het woord uit Maleachi 4 een intrigerend woord. Wat staat de gemeente te wachten voordat die “grote en vreselijke dag des HEEREN” zal aanbreken? Let er wel op dat het woord HEERE in de tekst met kapitalen wordt weergegeven! Dat betekent immers dat we met de grootste Godsnaam Jahweh van doen hebben, met de “Ik ben die Ik ben.”

Het is wel bijzonder dat deze profetie in de drie synoptische evangeliën(Matt. 11 en 17, Marcus 9 en Lukas 1) door Jezus wordt geciteerd als het gaat over de profeet Elia. Zelfs in Johannes 1 komen mensen naar Johannes de Doper toe om te vragen of hij soms de profeet Elia is! Blijkbaar zet de verschijning van deze Godsman de toegestroomde menigte op het spoor van Elia. Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met de profetie van Maleachi?

De vraag is of het noemen van de naam van Elia al dan niet letterlijk is bedoeld. Dat is vooral de mening van de rabbijnen en de Joden, volgens wie de ten hemel gevaren Elia weer op aarde zal verschijnen. Deze verwachting wordt ook gehanteerd door veel Rooms-Katholieke en ook sommige protestantse theologen. Het NT laat ons dan de vervulling van deze profetie zien in de gestalte van Johannes de Doper en geeft geen aanleiding voor de verwachting, dat hierop nog een letterlijke vervulling zal plaatsvinden. Met andere woorden: je kunt het ook begrijpen als wat er elders soms wordt gezegd van een verwekken van “David hun koning” in Jeremia 30, Ez. 37 en Hosea 3.

De uitdrukking “de profeet Elia” verwijst dus naar een profetische figuur in de toekomst en kan zelfs voor een deel haar vervulling vinden in alle prediking, die een vervolg is op die van de profeten. Dat speciaal de profeet Elia hier als vertegenwoordiger van de profetie wordt genoemd is te verklaren uit het feit, dat hij de rij van de grote Godsgezanten opent en verder ook uit het indrukwekkende van zijn profetische arbeid, vgl. “in de geest en de kracht van Elia” in Lukas 1:17.

De toevoeging “voordat de grote en geduchte dag des HEEREN komt” karakteriseert de aangekondigde Elia als wegbereider van de komst des HEEREN.

Ds. H. van Oostende, em.-pred.

Tags in dit artikel:

Elia