Morning-afterpil geven als apothekersassistente

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik doe de opleiding apothekersassistente. Ik vraag mij af hoe ik moet omgaan met het afleveren van de morning-afterpil. Kunt u mij hierin een handvat geven?

Antwoord

Wanneer je vindt dat het leven vanaf de conceptie waardevol en volledig beschermwaardig is, dan is de MA pil geen voorkomen van zwangerschap, maar in een heel vroege fase voorkomen dat een klein vruchtje verder groeit. Ik vind dat je daarom een MA pil niet zou moeten gebruiken. Dat geldt voor een vrouw die onbeschermd seksueel contact heeft gehad. De vraag is wat dat betekent voor een arts. Tegenwoordig is er geen recept meer nodig, tot een paar jaar geleden wel. Ik sprak erover met de vrouw, gaf uitleg (wat soms voor de vrouw heel nieuw was), en legde de verantwoordelijkheid bij de vrouw. Ik ken collega's die het niet over hun hart konden verkrijgen om de MA pil voor te schrijven, zij voelden zich verantwoordelijk voor de gevolgen van het recept.

Nog weer anders is de positie in de apotheek. De vrouw heeft gekozen, (de dokter had het recept geschreven) jij levert het af. Ik denk zelf dat jouw verantwoordelijkheid niet zover gaat dat je het zou moeten weigeren af te leveren. Dan neem je als het ware de verantwoordelijkheid van de betreffende vrouw over. Ik denk trouwens dat je in een erg lastige positie komt, waarvan het zeer de vraag is of jij je in die positie moet laten brengen. De vrouw die de pillen koopt en slikt is verantwoordelijk. Zou je in een boekhandel een slecht boek, (bv. de Koran) ook weigeren te verkopen? Hopelijk kun je iets met dit antwoord.

Eventueel kan ik je wel met een christenapotheker in contact brengen om hier nog dieper op in te gaan.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

morning-afterpil