Christus aan je geopenbaard

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Wat wil het precies zeggen, dat Christus zich aan je heeft geopenbaard?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hartelijk dank voor je mooie vraag, die luidt: wat wil het precies zeggen, dat Christus zich aan je heeft geopenbaard. Het gaat hier om een van de rijkste zaken die er op deze zondige wereld denkbaar zijn. Het wil zeggen dat de Heilige Geest in jouw zondaarshart de Heere Christus in Zijn Persoon en in al Zijn schatten het gaven in jouw zondaarshart heeft binnen gedragen. Dan is Hij in jouw hart komen wonen om jou aan Zijn Borghart te drukken Dan is Hij geen vreemde meer van  jou (wat van nature wel zo is), maar dan mag je kennen, langs de weg van wedergeboorte de bevindelijke, ervaren, doorleefde geloofsband met Hem. Dat kan allen Gods Geest. Je geven. Een andere mogelijkheid om aan de Heere Jezus te komen is er niet.

Het gaat in je vraag om het woord openbaren. Dat betekent: bekend maken wat verborgen is. Christus is voor ons verbogen. Hij is, door onze eigen schuld, een vreemde voor ons. En dat zal Hij blijven als er in ons hart geen plaats voor hem is, omdat we bij de zondeval ons hart zo vol gemaakt hebben met wereldse en zondige gedachten en daden. Dat is wel levensgevaarlijk, want buiten de geopenbaarde kennis van de Heere Jezus Christus zijn we in voortdurend gevaar om verloren te gaan. Het ergste is als we dat niet door hebben. Dan zien we ook niet uit naar de komst van de Heere Jezus in ons hart, omdat daar geen plaats voor Hem is. Wanneer is dat zo: als je nog tevreden over jezelf bent, ook op godsdienstig gebied.
Dan kun je nog met jezelf overweg. Dan ben je met de Heere Jezus verlegen, en niet om Hem verlegen.

Ben jij om Hem verlegen? Dan zul niet eerder tevreden zijn voor dat de Heilige Geest je de Heere in het hart droeg. Dan mag je weten dat je zonden je vergeven zijn. Dan smaak je Zijn liefde, en daarin de Vaderliefde van de Heere in je hart. Dan mag je weten dat bij je sterven je een eeuwig thuis komen is bereid. En dan zul je nooit kunnen begrijpen dat je dit alles van de Heere Jezus kreeg, want je hebt het niet verdiend. Eigenlijk moet ik naar woorden zoeken om deze tere en heerlijke zaak onder woorden te brengen. Voor dit heerlijke genadewonder zijn woorden te kort.

Nooit zul je teveel vragen als je oprecht vraagt of de Heere Jezus in jou hart komt. Vraag maar het grote geluk van deze Koning in je hart te mogen kennen, dan kun je je geluk niet op. En als je dat geluk in het geloof mag kennen, dan gun je dat aan iedereen. Blijf maar vragen, de Heere Jezus wil gevraagd zijn!

Ik bid je Gods zegen toe,
Ds. J. van Rossem

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Rossem is op 7 maart 2013 overleden.