Leverfunctie en diabetes

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Is er een verband tussen een verhoogde leverfunctie en diabetes? Wat kan/kunnen de oorzaken zijn van een verhoogde leverfunctie?

Antwoord

Er bestaat een lange rij oorzaken van een verhoogde leverfuncties. Het heeft weinig zin deze op te sommen zonder meer te weten.

Er is geen duidelijk verband met diabetes en suikerziekte. Wel indirect verband: sommige 'suikerpillen' geven een leverfunctiestoornis. Mensen met overgewicht hebben meer kans op leververvetting en diabetes, maar daar zit geen oorzakelijk verband tussen, hooguit een gezamenlijke onderliggende oorzaak.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch