Mijn kind heeft mij al vele malen bedrogen. Ik vind het moeilijk om de draad wee...

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Mijn kind heeft mij al vele malen bedrogen. Ik vind het moeilijk om de draad weer op te pakken. Het vertrouwen is weg en ik ben bang dat het nooit weer goed komt.

Antwoord

Beste vragensteller,

Een gevoel dat het nooit meer goed komt, is een heel lastig gevoel. Begrijpelijk dat je daar iets mee wilt. Daarnaast merk ik een stuk angst voor de hele situatie en angst is eveneens een heel naar gevoel. Uiteraard ken ik je situatie niet: gehuwd of niet (meer), jouw eigen leeftijd en die van je kind, één of meerdere kinderen, eigen voorbeeldgedrag, soort bedrog, etc. Dat zijn wel dingen die er toe doen. Toch neem ik de vrijheid om je te adviseren. Dit probleem kunnen we niet even via de rubriek oplossen, dus uiteindelijk wil ik je toch adviseren om hier eens met iemand over te praten. Zo iemand kan een heel goede vriend zijn, een predikant of ouderling of gewoon iemand anders waar je veel vertrouwen in hebt.

Toch enkele vragen/opmerkingen die het proces misschien wat op gang kunnen
helpen:

-Op wat voor manier communiceer je met je kind? Is dat alleen eisend, structurerend, dwingend, of krijgt het kind hier ook enige ruimte?

-Als je een gesprek met je kind aan gaat, hoe doe je dat dan?  Vragend, met open vragen of anders?

-Hoeveel (of hoe weinig) vertrouwen durf je je kind te geven? Ben je heel controlerend of niet?

-Heb je afspraken met je kind gemaakt, waar je later op terug komt?

-Hoe betrouwbaar ben je zelf in het nakomen van je afspraken?

-Herken je iets in het gedrag van je kind?

-Ligt het bedrog in de sfeer van stelen: heeft je kind enig geld tot zijn/haar beschikking?

Misschien heb ik je wat verder kunnen helpen. Je merkt wel dat het voor mij heel lastig is om hier op in te gaan. De vraag is niet concreet genoeg voor mij om gericht mee te denken. Mocht je met een concrete vraag nog wat verder willen gaan, dan weet je onze rubriek vast wel weer te vinden. Voel je in ieder geval vrij om verder te kunnen komen.

Eén hart onder de riem wil ik je wel meegeven: Als jij echt dat vertrouwen terug wilt hebben, dan zijn daar gelukkig mogelijkheden voor. Er is absoluut uitzicht, maar het vergt soms wat meer tijd en een diepe investering in elkaar.

Heel veel sterkte in deze nare situatie.

Met vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

relaties