Eén eierstok en één eileider

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik heb maar één eierstok en maar één eileider en endometriose. Door de endometriose heb ik een verminderde kans om zwanger te worden. In een vraag in de vragenrubriek staat ook een vraag over vruchtbaarheid met één eierstok, waarin wordt gesteld dat je verminderd vruchtbaar bent. De gynaecologen die ik tot nu toe heb gehad ontkennen dit allemaal. Toch blijf ik het vreemd vinden dat daar steeds wisselende berichten over komen. Mijn eigenlijke vraag is: heb ik ook een verhoogd risico op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Ik heb gelezen dat als dat gebeurt, er verschillende mogelijkheden zijn. Elk met z’n voors en tegens. Alleen de christelijk visie daarop kan ik niet duidelijk vinden. Er is bijvoorbeeld een behandeling d.m.v. metotrexaat, dit lijkt me een abortieve werking. Is dit middel hierdoor af te wijzen? Het vruchtje heeft immers eigenlijk geen kans? Het vruchtje kan dan toch op geen enkele manier uit de eileider gehaald worden en in de baarmoeder worden geplaatst? Kortom een paar vragen, waarvan ik hoop dat u ze kunt beantwoorden.

Antwoord

Beste vragenstelster,

De kans op zwangerschap na verwijdering van een eileider hangt van verschillende factoren af (o.a. de reden van verwijdering). Ik denk dat de gynaecologen daar het best een antwoord op kunnen geven aangezien zij jou kennen. Dat geldt eigenlijk ook voor jouw tweede vraag.

Over het algemeen is er bij niet goed doorgankelijke eileiders een verhoogd risico op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.  Endometriose is een van de oorzaken waardoor eileiders minder goed doorgankelijk kunnen worden. Ook operatieve ingrepen a/d eileiders kunnen dit veroorzaken.

Als er een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is ontstaan, dan kan dat levensgevaarlijk voor de moeder zijn. Daarnaast zijn buitenbaarmoederlijke zwangerschappen zo goed als nooit levensvatbaar. Overplaatsing naar de baarmoeder is niet mogelijk. In zo'n situatie is het, mijns inziens, zeker etisch verantwoord om in te grijpen (ook met metotrexaat).

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

vruchtbaarheid