Gereformeerde belijdenis uitleggen

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik het beste aan anderen uitleggen wat de gereformeerde belijdenis is? Ik weet dat het de drie formulieren van enigheid zijn, maar hoe zeg je dat tegen anderen? Wat is er zo uniek en zo belangrijk aan voor anderen om dit te weten?

Antwoord

Beste vraagstel(ster)ler,

De vraag, die je stelde betreft het belang van de belijdenis en de betekenis ervan voor anderen. Je kunt ook vragen: waarom heeft de kerk een belijdenis?. We hebben toch de bijbel, is dat niet genoeg?

Om de betekenis van de belijdenis te verstaan, moeten we altijd kijken naar het ontstaan ervan. De kerk is genoodzaakt geweest om, wat ze geloofde en wat  voor haar zekere en vaste bijbelse waarheden waren, vast te leggen in belijdenisgeschriften. Ze is daartoe genoodzaakt door opkomende dwalingen. Om die te weerleggen en de waarheid van het Woord te formuleren. Denk aan de Dordtse Leeregels. Ook werd de behoefte gevoeld de waarheden uit Gods Woord samen te vatten en als leerstof de gemeente en bijzonder de jeugd, mee te geven ter bestudering. Hiervoor is de Heidelbergse Catechismus opgesteld. Tenslotte was er de behoefte om, tegen allerlei aantijgingen, op schrift te stellen, wat precies in de kerk werd geleerd. De 37 Artikelen dienen daartoe.

Gods Woord blijft eeuwig hetzelfde. De belijdenisgeschriften vertolken de waarheid ervan op een uitnemende wijze tegen allerlei opvattingen, die telkens weer opduiken, in. Ze zijn een goede gids bij het bestuderen van de bijbel. Anders heeft "elke ketter zijn eigen letter". Daarom is het ook nodig, dat anderen die goede gids benutten. Wij moeten niet wijzer willen zijn, dan de kerk der eeuwen, die onder de leiding van Gods Geest bijbelse waarheden zo voortreffelijk heeft geformuleerd. Ook nu komen oude dwalingen in een nieuw jasje op. Bestudeer ze goed en het zal onder Gods zegen veel nut afwerpen.

Met vriendelijke groet, ds. H. Paul