Actief in het christelijk geloof

Ds. R. W. van Mourik / 3 reacties

Vraag

Al enige tijd zit ik met het gevoel dat ik iets in het christelijk geloof wil doen. Ik denk dan aan ouderling, diaken of godsdienstdocent. Toch voel ik me geen kind van God, wat naar mijn inziens een vereiste is om iets in Gods' dienst te kunnen doen. Mijn hart lonkt zo naar de zonde en de misleiding. Ik ben nu bijna klaar met een opleiding in de techniek en hoop dan te kunnen gaan werken en te trouwen. Hoe moet ik er achter komen of God mij in Zijn dienst kan en wil gebruiken? Het liefst zou ik niets liever willen dan andere mensen, vooral jongeren die de toekomst hebben, warm maken voor het ware geloof in God, maar hoe moet dat als je zelf twijfelt of God je zonden vergeven heeft. Ik hoop dat u mij tips kunt geven hoe ik zelf onderzoek moet doen en hoe ik met mijn verlangen om God groot te maken bij andere mensen, om moet gaan.

Antwoord

Er zit een wonderlijke spanning in je vraag. Aan de ene kant heb je een diep verlangen om anderen bekend te maken met het evangelie en ze aan te sporen tot het geloof in God. Aan de andere kant heb je in jezelf nog zoveel twijfels over je eigen geloof in God en of je wel mag weten een kind van God te zijn. Als ik het goed beluister wil je eigenlijk dat die spanning opgeheven wordt. Je wilt helemaal zeker zijn van het geloof en ook van je roeping om te getuigen, hetzij als ambtsdrager, hetzij als docent.

Toch denk ik dat het een gezonde spanning is die je ervaart. Dat je anderen in aanraking wil brengen met het evangelie heeft te maken met het feit dat je er zelf ook door geraakt bent. Maar wie God leert kennen, leert ook zich zelf kennen. Ja, en dan loop je tegen je eigen onmogelijkheden en onhebbelijkheden aan. Dan zie je bij je zelf zoveel schuld en zonden. Dan is er in je zelf nog zoveel onzekerheid en twijfel. Zo wil de Heere je klein houden, maar ook dichtbij Hem houden. En zo kun je ook weer wat voor anderen betekenen.

Mensen die je wil bereiken met het evangelie hebben graag iemand die weet van die twee kanten in zijn leven. Een mens te zijn met heel veel tekort en vaak ook ongeloof en onzekerheid, maar aan de andere kant iemand die met al dat falen en feilen zich werpt op God en Zijn beloften die vast zijn. Dat is het toch waar het in het geloof om gaat. Heere, ik geloof, maar kom mijn ongelovigheid te hulp. Leef zo maar heel dicht bij de Heere en vraag Hem om licht over je pad Op Zijn tijd zal Hij laten zien wat je heel concreet in Zijn Koninkrijk mag doen.

Ds. R. W. van Mourik,
Elburg

Tags in dit artikel:

evangelisatietwijfel
3 reacties
MUS
Mooi verlangen, maar bedenk:
- Je hoeft geen ouderling, diaken of godsdienstleraar te zijn om iets in Zijn koninkrijk te betekenen. Dat kan ook (en misschien wel juist) op de plek die je nu en straks hebt!
- Je moet zelf wel volwassen christen om andere 'kinderen' te kunnen voortbrengen. Wel eens afgevraagd waar jouw verlangen vandaan komt?
- Je zondige natuur (die naadloos aansluit bij alles wat God verboden heeft) zul je met je meedragen tot aan de wederkomst van Christus of je dood. Het geloof in Jezus Christus en je overgave aan hem maken dat niet ongedaan. Wel is de kracht van de Heilige Geest, die de zonde kan overwinnen!
- Bouw je geloof, kind-van-God-zijn niet op je gevoel, maar op het betrouwbare fundament van Gods Woord, de beloften van Jezus Christus zelf.
plderoos
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar omdat je je baseert op wat je bij jezelf waarneemt. Je moet je echter baseren op het onfeilbare Woord van God. Paulus, die we toch zeker wel een man Gods kunnen noemen, deed ook wat hij niet wilde, en wat hij wel wilde deed hij juist niet. Maar dat zegt dus gewoon niet dat hij niet een ware gelovige was.

Je vraag vind ik wat lastig. Want enerzijds zeg je iets te willen betekenen in Gods koninkrijk en willen is hetzelfde als geloven zelf, want als je wilt krijg je het levende water om niet. (het is trouwens erg goed om goed bij jezelf na te gaan waarom je die ambitie hebt ... om iets te willen verdienen? nee toch zeker?) Anderzijds zeg je te twijfelen aan je eigen geloof en ik zeg dat twijfel het tegenovergestelde is van geloven. Maar ja, je twijfelt aan je eigen geloof en wellicht niet aan de trouw van God? Ik zou dus zeggen, hou op met jezelf te veroordelen, doe niet zo moeilijk, Geloof wat God in Zijn Woord heeft op laten schrijven en ga iets doen! Twijfel aan je eigen ik zal altijd wel (een beetje) blijven, zolang je maar niet twijfelt aan Gods grootheid. Wat Hij zegt maakt Hij wél waar.
Gerard
Als je zelf meent een bijdrage te kunnen leveren zal dat misschien niet zo'n goede bijdrage zijn. Pas als je erkent dat je uit jezelf niets kan kan je gaan leven uit geloof envertrouwen op Jezus. Dan pas kun je een bruikbaar werktuig zijn in de handen van God.

Geloof in God brengt niet zoveel. Ik hou mijn hart vast voor al die mensen die geloven in God maar eigenlijk geen interesse hebben in Jezus. Lees Joh 5:19-47
"Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft. "
Deze mensen zullen sterven in hun zonden, net zoals de Farizeeën die in God geloofden en ijverig waren voor God, maar de Zoon en daarmee God de Vader verwierpen.

Ik neem aan dat je graag het Evangelie wil verkondigen. Iets om over na te denken en het antwoord op te vinden in de Bijbel: Wat is het Evangelie dat Jezus verkondigt?

Ik wil je graag aanraden het Johannes evangelie nauwkeurig te lezen en te studeren en te overdenken en de dingen die je leert voor God te brengen in gebed. Je zal het ongetwijfeld al wel vaker hebben gelezen maar doe het opnieuw. Lees en overdenk wat de Vader heeft gedaan en gezegd en beloofd, wie de Zoon is en wat Hij belooft. En leer dan te vertrouwen op die beloften. Als je dat doet en gaat begrijpen en geloven heb je meer dan genoeg om van dat geloof te getuigen aan jongeren en ouderen, het geloof in Jezus Christus de Zoon .
"Allen die Hem (=Jezus) aangenomen hebben (=en daarmee zichzelf hebben verworpen), hun heeft Hij macht gegeven (=vaardig gemaakt) kinderen van God te worden (=zijn), namelijk die in Zijn Naam (=authoriteit, bv in rechtvaardiging, zonde vergeving en meer) geloven (=vertrouwen)" Joh 1:12