Als je in behandeling bent bij een psychotherapeut voor een gezonde seksuele rel...

Eleos / Geen reacties

Vraag

Als je in behandeling bent bij een psychotherapeut voor een gezonde seksuele relatie in het huwelijk, mag je dan zwanger worden tijdens dat hele proces? Hoe verantwoord je dat?

Antwoord

Uit de vraag begrijp ik dat u in behandeling bent, en dus een behandelrelatie hebt met een therapeut. Als u vragen hebt over het behandelproces, en of  bepaalde dingen wel of niet mogen in dit verband, is het heel belangrijk dat u deze bespreekt. Dat geldt voor alle vragen die u kunt hebben omtrent de behandeling. Daar kunt u alleen maar beter van worden. Dus ook al zou u voldoende hebben aan een antwoord op de vraag over of seksueel verkeer en zwangerschap samen kunnen gaan, dan nog is het belangrijk dat u deze vraag ook met uw eigen therapeut bespreekt.

Omwille van de informatie voor deze rubriek is het misschien wel zinvol om wel in algemene zin op de vraag in te gaan. Op de vraag of het mogelijk is om seksuele omgang met elkaar hebben en zwanger te zijn. In het algemeen kun je gedurende de hele zwangerschap gemeenschap hebben, behalve wanneer de vliezen gebroken zijn. Hierover wordt meestal in tijdschriften voor (aanstaande) ouders wel geschreven. In (de eerste maanden van de) zwangerschap kan het zijn dat de vrouw wat vermoeid en lusteloos is, en in het laatst kan het zijn dat het wat moeilijker beweegt met een dikke buik en andere ongemakken, dus je zult je vanzelf wat aan moeten passen aan de omstandigheden. Maar je kunt gewoon met elkaar vrijen tijdens de zwangerschap, en dus ook in therapie werken aan problemen die je hierbij tegen komt.

Maar ik ken niet uw specifieke omstandigheden waarin u tot deze vraag komt. Misschien had u heel andere redenen in gedachten waarom het niet te verantwoorden zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

psychologie