Er zijn vele vragen beantwoord over hertrouwen na een scheiding (...) Gelden dez...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Er zijn vele vragen beantwoord over hertrouwen na een scheiding. In de meeste gevallen wordt blijkens het antwoord ervan uit gegaan dat diegenen waar het om ging, gelovig waren en dus wisten van "goed en kwaad". Mijn vraag. Gelden deze antwoorden in dezelfde mate voor personen die onwetend/ongelovig zijn opgevoed? Het gaat dan om: scheiding tussen een stel omdat het "niet meer goed ging" wat in de wereld een geldige reden is. Maar ook als iemand zelf bij iemand weggelopen is zonder dat er overspel was. In beide situaties vraag ik me af hoe deze mensen behandeld moeten worden als ze met het geloof in aanraking komen, dit geloof hen door genade geschonken wordt en schuld belijden? Wat betekent dit volgens u in het licht van een nieuw huwelijk en hoe zal dit in de praktijk door de kerkenraden van reformatorische kerken behandeld worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster of -steller

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat je echt per geval moet bekijken. Een paar hoofdlijnen. Iemand die van uit totaal ongelovig tot geloof komt wordt een nieuwe schepping. Wat houdt dat in? Denk aan Rachab de hoer. Als zij tot geloof komt wordt zij behouden met allen die in haar huis zijn. Volgens Matth. 1:5 trouwt zij met Salmon en wordt de moeder van Boaz.

Paulus, een vervolger en moordenaar, wordt na zijn bekering Apostel. Prediker van Gods woord. Wie tot geloof komt leert de verzoening met God verstaan en zal ook verlangen om tot verzoening met de naaste te komen. Dus ook met zijn of haar partner waar het fout mee is afgelopen. Lukt dat niet, dan is er een nieuw begin. Natuurlijk gaat het hierbij om de leiding van God. Maar hoe dat zal gaan, kun je van te voren allemaal niet uitstippelen.

Hoe kerkenraden dit behandelen, ook in Reformatorische kringen, is niet in zijn algemeenheid te zeggen. Ervaringen met voorgaande situaties zijn hierin mede van invloed.

Ik besef, dat het antwoord erg breed is, maar dat kan denk ik niet anders omdat de vraag te algemeen is.

Met broederlijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus