(...) Zij stuurde mij een smsje, maar ze had een verkeerd nummer van mij. En zo ...

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Hoekman. U wilt van mij weten in uw antwoord op mijn vraag over Gods leiding of het in algemene of specifieke zin bedoeld wordt. Mijn vraag is gesteld naar aanleiding van een specifieke situatie, namelijk dat ik maar afwacht om dichter bij iemand te komen, maar dat er allerlei dingen gebeuren waardoor ik twijfel of ik dichterbij mag komen. Ik stuurde bijvoorbeeld pas een smsje die niet aankwam. Zij stuurde mij een smsje, maar ze had een verkeerd nummer van mij. En zo zijn er nog vele situaties waarbij ik me afvraag of God mij wil tegenhouden. Ik wil dit graag aan Hem overlaten, maar vind het zo moeilijk om erop te blijven vertrouwen dat het goed komt. Ook weet ik niet wat de bedoeling van God is dat ik in aanraking ben gekomen met de persoon waaraan ik heel veel waarde hecht. In hoeverre mag ik ervan uitgaan dat God er een bedoeling mee heeft dat ik haar ben tegengekomen?

Antwoord

Geliefde lezer(s)

Laat ik voor ik ook maar iets ga zeggen over Gods leiding in ons leven, beginnen met de opmerking dat wij, als zondige mensen heel gemakkelijk verkeerde conclusies kunnen trekken uit de dingen die ons in het dagelijkse leven overkomen. In deze meen ik de Geest te hebben als ik denk, dat de Heere zoiets kostbaars als een relatie tussen twee mensen, niet door een smsje geregeld wil zien. Het kan dus ook zo zijn dat het juist Gods leiding was die jullie duidelijk wilde maken, dat jullie op een meer persoonlijke waardevollere manier elkaar benadert!

Persoonlijk vind ik Smsjes meer voor situaties waarin je even vlot iets tegen de ander zegt waarmee je al een relatie of goede omgang hebt. Of om gewoon wat onbelangrijke leuke dingentjes tegen elkaar te zeggen, maar niet bij zoiets kostbaars waaraan jij, zoals je denk ik ook terecht zegt: zoveel waarde hecht!

Als ik Gods leiding in mijn leven te weten wil komen, dan open ik Zijn Woord en bid ik of de Heere mij duidelijk wil maken of datgene wat gebeurt ook is wat Hij wil met mijn leven. God heeft de leiding over ons leven of wij dat nu aan Hem overlaten of niet of wij dat nu willen of niet. Gelukkig maar, want Hij overziet het geheel waar wij slechts kleine stukjes van de puzzelstukjes zien! God houdt de liefde niet tegen, maar je moet het wel in Zijn handen leggen en het daar ook biddend laten liggen. Onthoud vooral, dat vertrouwen en geduld geen menselijke eigenschappen zijn, maar gaven van God de Heilige Geest.

Ik neem aan dat je per dag tientallen meisjes tegenkomt, maar wat maakt haar zo bijzonder? Is zij zo bijzonder omdat zij de Heere liefheeft? Omdat ze zich geen leven zonder de Heere kan voorstellen en als ze zich dat al zou voorstellen, ze dat een leeg en zinloos leven vindt? Waarom spreek je niet met haar over de dingen die jij belangrijk vindt in je leven! Wat je van een vriendin of toekomstige vrouw en wat zij van een vriend en man verwacht.

Ga samen bidden, wandelen, Bijbellezen en zorg dat je geen momenten of plaatsen opzoekt waar er een al te grote spanning en druk op jullie wordt gelegd, want dan is de duivel er als de kippen bij en verwoest hij het mooie en waardevolle wat twee mensen kunnen hebben! Wees eerlijk tegen elkaar en respecteer elkaar in het lichamelijke en in het geestelijke.  Dat zijn allemaal zaken die te maken hebben met jullie verantwoordelijkheid. Als je dat in alle oprechtheid met elkaar bespreekt, dan heb je een zeer goede basis om Gods zegen te vragen over jullie samenzijn en verdere ontmoetingen. Dan zul je zien dat Gods leiding in jullie leven ook steeds duidelijker wordt, want God is met eerbied gesproken Mans genoeg om dat aan jou duidelijk te maken. Los dat niet op met smsjes, maar door ontmoeting met elkaar en met de Heere door samen de Heere te zoeken en hardop te bidden met elkaar. Spreek tegen elkaar uit wat je ervaart in de nabijheid van die ander en in gesprek met Hem die liefde is!

Als God jullie voor elkaar bestemd heeft, dan houdt geen (verkeerd bezorgd) smsje  dat tegen. En dan weten, voelen en ervaren jullie dat ook beiden!

Ds. J. Hoekman